14.09.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 14 września 2023 r., sygn. I OSK 392/21

Pomoc społeczna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie: sędzia NSA Piotr Niczyporuk sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Kamil Wertyński po rozpoznaniu w dniu 14 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lipca 2020r. sygn. akt I SA/Wa 1203/19 w sprawie ze skargi G. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] kwietnia 2019r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie przyznania świadczenia wychowawczego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie na rzecz G. C. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 9 lipca 2020 r. sygn. akt I SA/Wa 1203/19 uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie przyznania świadczenia wychowawczego.

Skargę kasacyjną od opisanego wyroku wywiodło Samorządowego Kolegium Odwoławcze w Warszawie wyrok ten zaskarżając w całości.

Na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – dalej jako "p.p.s.a." wskazanemu wyżej wyrokowi Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zarzucono naruszenie przepisów prawa materialnego, a mianowicie:

1. art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (tekst jedn.: Dz.U. 2019 r. poz. 2407; dalej jako "u.p.p.") poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, że wojewoda (na gruncie niniejszej sprawy Wojewoda Mazowiecki) zobowiązany jest dokonać wszechstronnych ustaleń, obejmujących także ustalenie charakteru wyjazdu, czy wskazanie przepisów uprawniających do świadczenia na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, podczas, gdy przepis ten prawidłowo wykładany swoim zakresem ogranicza obowiązek wojewody do ustalenia, czy mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego a dopiero na późniejszym etapie, w ramach odrębnego postępowania, poczynienie wszechstronnych ustaleń i ewentualnie przyznanie świadczenia zgodnie z art. 16 ust. 5 u.p.p.;

2. art. 16 ust. 4 u.p.p. poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, że organ właściwy (na gruncie niniejszej sprawy Prezydent m.st. Warszawy) może kwestionować ustalenia wojewody w przedmiocie oceny, czy w sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, podczas gdy przepis ten prawidłowo wykładany stanowi, że to wojewoda, a nie jakikolwiek inny organ, samodzielnie ustala, czy w sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, a prawidłowość tego ustalenia może być poddana ocenie dopiero na etapie kontrolowania wydanej przez wojewodę decyzji w sprawie przyznania albo zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne