07.02.2023

Postanowienie NSA z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. I OW 120/22

Pomoc społeczna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie Przewodniczący: sędzia NSA Karol Kiczka (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Mariola Kowalska sędzia NSA Piotr Niczyporuk po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Miasta i Gminy Szczekociny o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy Szczekociny a Wójtem Gminy Klucze przez wskazanie organu właściwego do rozpatrzenia wniosku [...] o skierowanie do domu pomocy społecznej postanawia: wskazać Burmistrza Miasta i Gminy Szczekociny jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 5 sierpnia 2022 r. Burmistrz Miasta i Gminy Szczekociny wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość zaistniałego między tym organem a Wójtem Gminy Klucze, przez wskazanie Wójta Gminy Klucze jako organu właściwego do rozpatrzenia wniosku [...] o przyznanie pomocy w formie skierowania do Domu Pomocy Społecznej.

W uzasadnieniu organ wskazał, że dnia 2 maja 2022 r. do Burmistrz Miasta i Gminy Szczekociny (Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczekocinach) wpłynął wraz z dokumentacją wniosek [...] –przebywającej obecnie w Schronisku dla osób bezdomnych prowadzonym przez Chrześcijańskie Stowarzyszenie Dobroczynne w Kluczach – o skierowanie do Domu Pomocy Społecznej. Z zaświadczenia wydanego przez Burmistrza Miasta i Gminy Szczekociny wynika, że [...] od dnia 5 lipca 2001 r. jest zameldowana na pobyt stały pod adresem [...], gmina Szczekociny, natomiast od dnia 18 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2029 r. została zameldowana na pobyt czasowy w Kluczach, ul [...]. Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczekocinach po wnikliwej analizie dokumentacji, przekazał według właściwości wniosek [...] wraz z dokumentacją o skierowanie – do Domu Pomocy Społecznej w Kluczach – uznając, iż nie jest właściwy do załatwienia sprawy. Wskazał, że [...] wyprowadziła się z Wólki Ołudzkiej przed przeszło dziesięciu laty i umieściła się na własny koszt w Schronisku dla osób bezdomnych w Kluczach. Centrum Usług Społecznych w Kluczach zwróciło jednak do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczekocinach dokumentację dotyczącą powyższej sprawy uznając, że [...] jest osobą bezdomną i zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm., dalej u.p.s.), gmina Szczekociny jest właściwa do jego rozpatrzenia. Zdaniem Burmistrza Miasta i Gminy Szczekociny brak jest podstaw do uznania, że miejscem zamieszkania [...] jest [...], gmina Szczekociny. Na konstrukcję prawną miejsca zamieszkania składają się dwa elementy: pobyt oraz zamiar stałego pobytu. Na terenie gminy Szczekociny Pani [...] nie zamieszkuje i nie przebywa od 2010 r. Dowodem na to, iż ww. w Kluczach miała centrum życiowe należy uznać fakt, iż KRUS przesyłał świadczenia rentowe na adres w Kluczach. Ponadto tam też Pani [...] korzystała z pomocy medycznej. Zdaniem Burmistrza Miasta i Gminy Szczekociny doszło do trwałej utraty więzi między [...], a gminą Szczekociny.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne