03.02.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 3 lutego 2023 r., sygn. I OSK 630/22

W przypadku zbiegu uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego, uprawnionemu przysługuje wyłącznie jedno z tych świadczeń, a decyzja o przyznaniu świadczenia jest warunkowana rezygnacją z konkurencyjnego świadczenia.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Zygmunt Zgierski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 3 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Ol 885/21, w sprawie ze skargi D. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] sierpnia 2021 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia od D. S. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 7 grudnia 2021 r. po rozpoznaniu skargi D. S. uchylił pkt 1 decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] sierpnia 2021 r., nr [...] w zakresie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oraz zasądził od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz skarżącego kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd Wojewódzki wskazał, że D. S. wnioskiem z dnia 14 stycznia 2021 r. (data wpływu do organu – 19 stycznia 2021 r.), zwrócił się o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym – bratem W. S. Jednocześnie skarżący, działający przez profesjonalnego pełnomocnika, oświadczył, że na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych, w celu spełnienia przesłanek do świadczenia pielęgnacyjnego, rezygnuje z ustalonego prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego. Tym samym, na podstawie art. 155 k.p.a., wnosi o uprzednie uchylenie aktualnie obowiązującej decyzji ustalającej prawo wnioskodawcy do specjalnego zasiłku opiekuńczego ze skutkiem na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia niniejszego wniosku, tj. na 31 grudnia 2020 r. Jednocześnie strona wniosła o uchylenie ww. decyzji na końcowym etapie postępowania, po ustaleniu spełnienia przez wnioskodawcę wszelkich pozostałych przesłanek przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, niewstrzymywanie wypłacania specjalnego zasiłku opiekuńczego w okresie prowadzenia postępowania i dokonanie potrącenia tego świadczenia w tym zakresie z przyznanego świadczenia pielęgnacyjnego.

Decyzją z dnia [...] marca 2021 r., działający z upoważnienia Wójta Gminy Ełk Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ełku, odmówił skarżącemu przyznania świadczenia w formie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad bratem W. R. S. Organ podniósł, że D. S. ma ustalone decyzją z dnia 13 listopada 2020r . prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego na okres od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. w związku z opieką nad niepełnosprawnym bratem. Organ potwierdził, że brat strony jest osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym, wymaga stałej pomocy i opieki osoby drugiej. Organ ustalił, że skarżący sprawuje codziennie opiekę nad bratem, pomaga bratu całodobowo, nie pracuje zawodowo, nie posiada żadnego źródła dochodu. W. S. jest niezdolny do samodzielnej egzystencji. Organ odwołał się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 i stwierdził, że Trybunał orzekł ostatecznie o niekonstytucyjności jedynie części normy wynikającej z art. 17 ust. 1b u.ś.r., a poprawienie stanu prawnego w tym zakresie należy do wyłącznie do ustawodawcy, a organ zobowiązany jest do dosłownego realizowania art. 17 ust. 1b u.ś.r., jako pozostającego nadal obowiązującego i aktualnego prawa. Organ wskazał na negatywną przesłankę przyznania świadczenia, określoną w art. 17 ust. 5 pkt 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 111 z późn. zm.), dalej jako: "uś.r." – świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego i stwierdził, że dlatego nie może podjąć decyzji pozytywnej przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne