Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2022 r., sygn. I OSK 1271/19
Zgodnie z art. 130a ust. 6 P.r.d., rada powiatu ma kompetencję prawodawczą w zakresie ustalania wysokości kosztów usunięcia pojazdu oraz opłat za jego przechowywanie na parkingu strzeżonym, jednakże uwzględnienie tych kosztów musi odnosić się wyłącznie do ponoszonych przez powiat rzeczywistych kosztów usunięcia i przechowywania pojazdów, a nie wszystkich stawek oferowanych przez podmioty ubiegające się o wykonanie tego zadania.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie sędzia NSA Elżbieta Kremer sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Powiatu Bytowskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 14 lutego 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 823/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Bytowie na uchwałę Rady Powiatu Bytowskiego z dnia 15 marca 2018 r. nr XXXII/264/2018 w sprawie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 14 lutego 2019 r. sygn. akt III SA/Gd 823/18, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Bytowie, stwierdził nieważność uchwały Rady Powiatu Bytowskiego z dnia 15 marca 2018 r. nr XXXII/264/2018 w sprawie wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł Powiat Bytowski zaskarżając wyrok w całości i zarzucając Sądowi I instancji na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.), powoływanej dalej jako "P.p.s.a.", naruszenie prawa materialnego przez jego błędną wykładnię, to jest:
1. art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm.), powoływanej dalej jako "P.r.d.", w związku z art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. poz. 483 ze zm.) przez jego błędną wykładnię polegającą na nieprawidłowym, zawężającym określeniu granic swobody regulacyjnej, w ramach której następuje określenie wysokości opłat określonych we wskazanych przepisach, a w konsekwencji uznanie, że uchwała z 15 marca 2018 r., jako naruszająca prawo, jest nieważna;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty