Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2024 r., sygn. II GSK 1449/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 lutego 2024 r. sygn. akt III SA/Kr 1884/23 w sprawie ze skargi A.P. na akt Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie z dnia 19 września 2018 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia stałej organizacji ruchu 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie; 2. zasądza od Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie na rzecz A.P. 490 (czterysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 14 lutego 2024 r. o sygn. akt III SA/Kr 1884/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę A.P. na akt Dyrektora Zarządu Infrastruktury i Transportu w Krakowie z 19 września 2022 r. w przedmiocie zatwierdzenia stałej organizacji ruchu.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie (dalej jako: "organ"), 19 września 2018 r. dokonał zatwierdzenia stałej organizacji ruchu według projektu nr [...] w Strefie Płatnego Parkowania [...] na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm.; dalej jako: "p.r.d.") oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r., w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz. U. z 2017 r., poz. 784).
A.P. (dalej jako: "skarżąca") w skardze do WSA domagała się stwierdzenia nieważności aktu organu.
Skarżąca podniosła, że organ jako podmiot uprawniony do zarządzania i organizacji ruchem miał obowiązek zapewnić sprawność, efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zdaniem skarżącej projekt organizacji ruchu powinien też spełniać oczekiwania lokalnej społeczności, jednakże zatwierdzony w przedmiotowej sprawie projekt organizacji ruchu nie spełnia jej oczekiwań. Skarżąca wskazała, że problem z dostępem do swoich nieruchomości mieszkańcy (ojciec skarżącej) monitował organowi, jednak monity te w żaden konstruktywny sposób nie zostały uwzględnione.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty