Odpowiedzialność załadowcy za nienormatywny pojazd na drodze publicznej - Wyrok NSA z dnia 2 lutego 2024 r., sygn. II GSK 1338/20
Jeżeli załadowca nie dokonuje ważenia pojazdu na odpowiedniej wadze, jednocześnie mając tego świadomość, i pozwala na wyjechanie tego pojazdu na drogę publiczną, to oznacza, że godzi się z ewentualnością jego nienormatywności, a w konsekwencji ma wpływ na wynikające z tego naruszenie zasad przewozu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 sierpnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 226/20 w sprawie ze skargi P. S.A. w P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 listopada 2019 r. nr BP.502.134.2019.0155.WA7.9978 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2. oddala skargę; 3. zasądza od P. S.A. w P. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego 3825 (trzy tysiące osiemset dwadzieścia pięć) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 sierpnia 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 226/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi P. S.A. w P., uchylił decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z 21 listopada 2019 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 31 maja 2019 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia, a także zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W wyniku kontroli przeprowadzonej 10 marca 2019 r. w Radomiu na ul. Kieleckiej stwierdzono, że pojazd członowy składający się z trzyosiowego ciągnika samochodowego marki Volvo o nr. rej. [...] i czteroosiowej naczepy marki Goldhofer o nr. rej. [...] przekroczył dopuszczalny nacisk na podwójnej osi napędowej, dopuszczalną masę całkowitą i dopuszczalną długość pojazdu. Załadowcą była P. S.A. w P. (dalej "skarżąca").
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty