Wyrok NSA z dnia 3 sierpnia 2022 r., sygn. I OSK 1593/19
Dnia 3 sierpnia 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: sędzia NSA Monika Nowicka sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 sierpnia 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 2034/18 w sprawie ze skargi M.K. na decyzję Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia [...] maja 2018 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 stycznia 2019 r., IV SA/Wa 2034/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M.K. na decyzję Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia [...] maja 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniosła M. K., zaskarżając wyrok w całości i zarzucając naruszenie:
1. art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. w związku ze znowelizowanym art. 5 dekretu z dnia 26 kwietnia 1949 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych (Dz.U.1952.4.31 ze zm.), dalej jako "dekret z 1949 r.", w zw. z art. 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1951 r. zmieniającej dekret z dnia 26 kwietnia 1949 r. o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych (Dz.U.1952.4.25 ze zm.), dalej jako "ustawa zmieniająca dekret", przez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, iż dokonane czynności w toku trwającego postępowania wywłaszczeniowego, jak również je poprzedzające, pozostają w mocy i nie jest konieczne jego uzupełnienie o czynności wymagane przepisami dekretu z 1949 r. w zmienionym brzmieniu, w sytuacji gdy art. 4 ustawy zmieniającej dekret, powinien być rozumiany w ten sposób, że orzeczenia wydane po wejściu w życiu ustawy zmieniającej dekret, powinny spełniać wymogi wprowadzone przez ustawę zmieniającą; powyższe naruszenie prawa w konsekwencji spowodowało wydanie zezwolenia na nabycie nieruchomości bez opinii prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej, która to opinia powinna zawierać stwierdzenie, że nabycie nieruchomości jest niezbędne dla wykonawcy narodowych planów gospodarczych, nadto opinia powinna uwzględniać zarówno potrzeby wykonawcy narodowych planów gospodarczych jak i uzasadnione interesy ogólnogospodarcze; co więcej, nie można pomijać, że orzeczeniem Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w P. z dnia [...] grudnia 1952 r. dokonano wywłaszczenia kilkunastu nieruchomości należących do różnych osób, a omawiane orzeczenie było przedmiotem oceny w innych postępowaniach nieważnościowych, w których stwierdzono jego nieważność w częściach dotyczących innych objętych nim nieruchomości; wskutek tego, oceniając w postępowaniu nieważnościowym decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju, nie można pomijać, że taki stan rzeczy oznacza, iż faktycznie w wyniku wydania tego samego aktu administracyjnego, sytuacja prawna jednostek została zróżnicowana, co pozostaje w sprzeczności z zasadą państwa prawnego (art. 2 Konstytucji RP) oraz zasadą równości wobec prawa (art. 32 ust. 1 Konstytucji RP); a wobec tego doszło do rażącego naruszenia wskazanych przepisów;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty