23.11.2022

Postanowienie NSA z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. I OSK 1974/22

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca Sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Miasta R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Gl 1055/22 o odrzuceniu skargi Miasta R. na akt Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2022 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia właściwości miejscowej w sprawie ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dzieci postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 22 sierpnia 2022 r., sygn. akt II SA/Gl 1055/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę Miasta R. na akt Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2022 r., nr [...], w przedmiocie stwierdzenia właściwości miejscowej w sprawie ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej.

Postanowienie te zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...] (dalej jako "Kolegium") w dniu [...] maja 2022 r., po rozpatrzeniu wniosku Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] o rozstrzygnięcie sporu o właściwość miejscową pomiędzy Prezydentem Miasta K. a Prezydentem Miasta R. w sprawie dotyczącej ponoszenia wydatków na utrzymanie dzieci: W. M. i W. M. umieszczonych w pieczy zastępczej, wskazało jako organ właściwy w sprawie - Prezydenta Miasta R.

Na powyższy akt, Miasto R. (dalej jako "Skarżący") wniosło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

W uzasadnieniu skargi strona skarżąca wskazała, że ma świadomość, iż w orzecznictwie sądów administracyjnych nie budzi wątpliwości pogląd o niedopuszczalności zaskarżenia postanowień rozstrzygających spór o właściwość pomiędzy organami administracji publicznej, skutkujący odrzuceniem skargi. Skarżący jednak poszukuje ochrony prawnej przed sądem, bowiem przedmiotowa sprawa dotyczy postępowania jednoinstancyjnego, w którym organ administracji publicznej wadliwie orzekł o ponad dwudziestoletnim obowiązku ponoszenia przez stronę skarżącą wydatków w kwotach wielkiej wartości. Stąd też strona skarżąca złożyła wniosek o rozważenie przedstawienia przez Sąd Trybunałowi Konstytucyjnemu pytania prawnego, co do zgodności przepisu, na podstawie którego jednoinstancyjnie, bez zapewnienia jakichkolwiek gwarancji procesowych jednostce samorządu terytorialnego jako stronie, rozstrzygane są spory o właściwość pomiędzy powiatami i gminami co do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, tj. art. 191 ust. 16 ustawy z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 447; dalej: ustawa) z art. 78 Konstytucji RP oraz art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej: p.p.s.a.) w zw. z art. 191 ust. 16 ustawy z art. 165, art. 167 , art. 184 i art. 45 ust. 1 Konstytucji RP.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty