Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. III FSK 2161/21
Podatek od nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek (sprawozdawca), Protokolant Michał Zdziera, po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2022 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. sp.k. z siedzibą w W. (obecnie: A. sp. z o.o. z siedzibą w W.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1347/19 w sprawie ze skargi A. sp.k. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 26 lutego 2019 r. nr KOC/5079/Fi/18 w przedmiocie oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2005 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 11 grudnia 2019 r. nr KOC/5079/Fi/18 w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie na rzecz A. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 15 927 (słownie: piętnaście tysięcy dziewięćset dwadzieścia siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 11 grudnia 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 1347/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę A. sp.k. w W. (dalej: Spółka) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie (dalej: Kolegium) z 26 lutego 2019 r. w przedmiocie określenia odmowy wypłaty oprocentowania nadpłaty podatku od nieruchomości za 2005 r.
Z przedstawionego przez WSA w Warszawie stanu sprawy wynika, że Prezydent [...] W. (dalej: Prezydent) decyzją z 20 grudnia 2010 r. określił Spółce wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2005 rok. Decyzją z 10 stycznia 2018 r. Kolegium uchyliło decyzję Prezydenta z 20 grudnia 2010 r. i umorzyło postępowanie w sprawie, uznając, że zobowiązanie za 2005 r. uległo przedawnieniu, a zatem postępowanie podatkowe stało się bezprzedmiotowe.
Decyzją z 30 maja 2018 r. Prezydent orzekł o wysokości nadpłaty oraz o odmowie wypłacenia oprocentowania od tej kwoty. Decyzja ta utrzymana została w mocy przez Kolegium decyzją z 26 lutego 2019 r. W jej uzasadnieniu wskazano, że nie było podstaw do oprocentowania nadpłaty, a w konsekwencji dokonania jej zwrotu wraz z odsetkami naliczanymi od dnia jej powstania. Wynikało to z faktu, że Prezydent dokonał zwrotu nadpłaty we właściwym terminie, a ponadto nie przyczynił się do powstania nadpłaty, tj. do uchylenia decyzji określającej stronie zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2005 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty