Postanowienie NSA z dnia 26 października 2021 r., sygn. II OSK 2240/21
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński po rozpoznaniu w dniu 26 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. J. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 lipca 2021 r., sygn. akt VII SAB/Wa 105/21 o odrzuceniu skargi w sprawie ze skargi P. J. na bezczynność Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w S. w przedmiocie usunięcia niebezpieczeństwa dla ludzi i mienia w lokalu mieszkalnym postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
P. J. (dalej: skarżący) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w S. (dalej: Komendant) wobec braku podjęcia środków zabezpieczających w celu usunięcia niebezpieczeństwa dla osób zamieszkujących lokal znajdujący się w budynku (od strony zachodniej), położonym przy ul. D. [...] w B., gmina S., na działce nr ew. [...], na koszt właściciela tego budynku, tj. P. J. w trybie art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), dalej: Prawo budowlane.
Skarżący podniósł, że Komendant wbrew regulacji zawartej w art. 69 ust. 2 Prawa budowlanego nie podjął żadnych niezbędnych środków zabezpieczających, o których mowa w tym przepisie. W jego ocenie organ powinien niezwłocznie podjąć działania, które usunęłyby istniejące w budynku przy ul. D. [...] w B. niebezpieczeństwo dla ludzi i mienia poprzez wyprowadzenie osób zajmujących lokal w tym budynku i zakwaterowanie ich w innym lokalu zorganizowanym przez organ oraz zabezpieczenie znajdującego się w lokalu mienia tych osób.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie w całości. Organ wskazał, że art. 69 ust. 2 Prawa budowlanego nie daje samodzielnej podstawy Państwowej Straży Pożarnej do usunięcia niebezpieczeństwa dla ludzi i mienia poprzez wyprowadzenie osób zamieszkujących ten lokal i zakwaterowania ich w innym lokalu zorganizowanym przez Komendę Miejską Państwowej Straży Pożarnej w S. na koszt właściciela tej nieruchomości. Działania wskazane w tym przepisie podejmowane są jedynie w sprawach niecierpiących zwłoki i mają charakter doraźny. Ich celem może być tymczasowe, niezwłoczne zastosowanie środków zabezpieczających usuwających bezpośrednio istniejące niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia, a rola Państwowej Straży Pożarnej ogranicza się do współdziałania z organem nadzoru budowlanego w sprawach, które odnoszą się do techniczno-budowlanych przeciwpożarowych warunków lokalu mieszkalnego. Jeśli zaistnieje potrzeba opróżnienia w całości lub w części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, bezpośrednio grożącego zawaleniem, organ nadzoru budowlanego ma kompetencje do podjęcia odpowiednich działań i w razie utrudnień z opróżnieniem lokalu podjęcia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji takich działań, jak wykonanie zastępcze czy przymus bezpośredni, o których stanowi kolejno art. 127 i art. 148 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1427), dalej: u.p.e.a. Podkreślono, że załatwienie sprawy określonej w art. 69 ust. 2 Prawa budowlanego nie następuje w drodze decyzji administracyjnej lub ugody w postępowaniu głównym, wobec tego nie można z pewnością postawić KMPSP zarzutu bezczynności w załatwieniu sprawy administracyjnej poprzez wydanie decyzji administracyjnej lub zawarcie ugody, skoro taki obowiązek nie wynika z ww. regulacji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty