Wyrok NSA z dnia 15 października 2021 r., sygn. I FSK 855/18
Podatek od towarów i usług; Podatkowe postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (spr.), Sędzia WSA del. Dominik Mączyński, po rozpoznaniu w dniu 15 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 grudnia 2017 r. sygn. akt III SA/Gl 936/17 w sprawie ze skargi A.K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 18 sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie zaliczenia zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowej w podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od A.K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 5 grudnia 2017 r., sygn. akt III SA/Gl 936/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę A.K. (dalej "Strona" lub "Skarżący") na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej "organ" lub "organ odwoławczy") z 18 sierpnia 2017 r. w przedmiocie zaliczenia zwrotu podatku od towarów i usług za lipiec 2013 r. na poczet zaległości podatkowych w podatku od towarów i usług za grudzień 2012 r.
Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie, Sąd pierwszej instancji wskazał, że zaliczenie zwrotu w sposób, w jaki uczyniły to organy, było prawidłowe. Zaliczyły one bowiem zwrot podatku za lipiec 2013 r. w kwocie 137.638 zł, wynikającej ze złożonej przez Stronę deklaracji VAT-7, na zaległości podatkowe w podatku od towarów i usług za grudzień 2012 r., wynikające z ostatecznej decyzji wymiarowej organu odwoławczego z 1 lutego 2017 r., i odsetki należne od tych zaległości, obliczone za okres od 26 stycznia 2013 r. (termin płatności podatku za grudzień 2012 r.) do 27 sierpnia 2013 r. (data złożenia deklaracji VAT-7 za lipiec 2013 r. z wykazaną kwotą podatku do zwrotu), i dokonały tego wstecz, tj. z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot. Sąd zauważył również, że w zakresie zwrotu podatku za lipiec 2013 r. organy skorzystały z instytucji przedłużenia terminu tego zwrotu, uznając, że jego zasadność wymaga dodatkowego zweryfikowania, czemu dano wyraz w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. [...] (dalej "Naczelnik Urzędu Skarbowego") z 14 listopada 2013 r., którego Strona nie kwestionowała. Skoro więc termin zwrotu podatku za lipiec 2013 r. został przez organy skutecznie przedłużony, nie można było traktować tego zwrotu jako nadpłaty podatku podlegającej oprocentowaniu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), dalej "O.p."
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty