Wyrok NSA z dnia 11 sierpnia 2021 r., sygn. III FSK 3843/21
Podatek od nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, , po rozpoznaniu w dniu 11 sierpnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2020 r. sygn. akt I SA/Wr 815/19 w sprawie ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 5 sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2016 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo L. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy kwotę 9194 (słownie: dziewięć tysięcy sto dziewięćdziesiąt cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Wr 815/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo L. (dalej: Nadleśnictwo) decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 5 sierpnia 2019 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy L. z dnia 8 kwietnia 2019 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2016 r.
Stan sprawy przedstawia się następująco:
W złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości za 2016 r. Nadleśnictwo wykazało do zapłaty podatek w wysokości 1.739,00 zł.
Postanowieniem z dnia 28 grudnia 2018 r. Wójt Gminy L. (dalej: Wójt, organ pierwszej instancji) wszczął z urzędu postępowanie w sprawie określenia Nadleśnictwu wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2016 r.
Decyzją z 8 kwietnia 2019 r. organ pierwszej instancji określił Nadleśnictwu wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2016 r., w kwocie 218.620,00 zł opodatkowując dodatkowo - względem już zadeklarowanych przedmiotów opodatkowania - pasy gruntu pod liniami energetycznymi objęte bezterminową służebnością przesyłu na rzecz T. S.A. (dalej także jako: spółka), uznając je za grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przesyłu przez przedsiębiorstwo energetyczne energii. Zdaniem Wójta grunty te są udostępniane operatorowi na postawienie na nich słupów przesyłowych, rozciągnięciu pomiędzy nimi sieci energetycznej, a następnie w celu utrzymania i umożliwienia prawidłowej eksploatacji, konserwacji, remontu i modernizacji linii oraz urządzeń elektroenergetycznych. Działalność ta nie ma charakteru incydentalnego, bowiem w sposób ciągły następuje przesył energii elektrycznej. Spółka, która prowadzi działalność w zakresie przesyłu energii elektrycznej, wykorzystuje w sposób trwały, dla potrzeb swojej działalności, pasy techniczne pod napowietrznymi liniami energetycznymi, jednakże nie stoi to na przeszkodzie możliwości prowadzenia na tych gruntach w ograniczonym zakresie działalności rolnej i leśnej. W konsekwencji, zdaniem Wójta, grunty te stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. 2016 r. poz. 716 ze zm.; dalej: u.p.o.l.) podlegają opodatkowaniu najwyższymi stawkami podatku od nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty