02.12.2020

Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2020 r., sygn. II OSK 1764/20

Ochrona zdrowia

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rzecznika Praw Pacjenta od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lutego 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 2928/19 w sprawie ze skargi S. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie naruszenia zbiorowych praw pacjentów 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 12 lutego 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 2928/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na skutek skargi S. sp. z o.o. z siedzibą w L. (skarżący) na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] października 2019 r. znak [...] w przedmiocie naruszenia zbiorowych praw pacjentów uchylił zaskarżoną decyzję oraz zasądził zwrot kosztów postępowania.

Z rozstrzygnięciem tym nie zgodził się Rzecznik Praw Pacjenta w skardze kasacyjnej zarzucając mu:

1) przepisów prawa materialnego, tj.:

a) § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2008 r. w sprawie minimalnych wymagań dla jednostek ochrony zdrowia udzielających świadczeń zdrowotnych z zakresu rentgenodiagnostyki, radiologii zabiegowej oraz diagnostyki i terapii radioizotopowej chorób nienowotworowych oraz § 4 ust. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego przez ich błędną wykładnię i uznanie, że pomiędzy tymi normami prawnymi istnieje kolizja, która powinna być usunięta w wyniku zastosowania zasady lex specialis derogat legi generali, pomimo że z ich brzmienia wynika jedynie pozorna sprzeczność a zapewnienie całodobowego dostępu do badań TK bez względu na lokalizację jednostki ochrony zdrowia udzielającej świadczeń zdrowotnych w zakresie tomografii komputerowej nie jest sprzeczne z obowiązkiem zatrudnienia lekarza specjalisty w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej na każdą zmianę;

b) § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia ws. rentgenodiagnostyki w związku z art. 59 ust. 1 pkt 1, art. 7 oraz art. 8 zd. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. oprawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, dalej: u.p.p., i w związku z art. 15 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, przez błędną wykładnię, polegającą na nieuznaniu, że zatrudnienie lekarza specjalisty w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej na każdą zmianę przez podmiot leczniczy udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych szpitalnych w zakresie tomografii komputerowej stanowi wymóg fachowy, przez wypełnienie którego należycie zostaje zabezpieczony proces udzielania świadczeń zdrowotnych, w tym zdolność do natychmiastowego udzielania tych świadczeń w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia a w konsekwencji zachowany zostaje zakaz stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne