17.09.2020 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 17 września 2020 r., sygn. II GSK 15/18

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 17 września 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Fundacji A. w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 12 września 2017 r. sygn. akt II SA/Bk 338/17 w sprawie ze skargi Fundacji A. w [...] na postanowienie Prezesa Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia [...] marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie zwolnienia z funkcji biegłego sądowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Fundacji A. w [...] na rzecz Prezesa Sądu Apelacyjnego w [...] 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z 12 września 2017 r., sygn. akt II SA/Bk 338/17 oddalił skargę Fundacji A. w [...] na postanowienie Prezesa Sądu Apelacyjnego w [...] z dnia [...] marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie zwolnienia z funkcji biegłego sądowego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił stan faktyczny sprawy, z którego wynikało, że wnioskiem z 10 października 2016 r. Prezes skarżącej Fundacji na podstawie art. 31 § 1 pkt 1 w związku z art. 61 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zm., zwanej dalej: k.p.a.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie biegłych sądowych (Dz. U. Nr 15, poz. 133) zwrócił się do Prezesa Sądu Okręgowego w [...] o wszczęcie postępowania w sprawie zwolnienia X. z funkcji biegłego Sądu Okręgowego w [...] z uwagi na nienależyte wykonywanie czynności oraz o wykreślenie z listy biegłych. W uzasadnieniu wniosku wskazał, że o konsultację i pomoc zwrócił się do Fundacji Y., przeciwko któremu toczą się postępowania karne i administracyjne o organizowanie bez zezwolenia gier hazardowych poza kasynem gry, w których to postępowaniach ww. biegły wydawał opinie. Zdaniem Prezesa Fundacji, zarzuty sformułowane wobec biegłego, to jest nierzetelność i brak profesjonalizmu, znalazły potwierdzenie w kontroli przeprowadzonej przez Fundację. Prezes Sądu Okręgowego w [...], w piśmie z dnia 10 listopada 2016 r. wyjaśnił wnioskodawcy, że nie znajduje podstaw do podjęcia działań nadzorczych w ramach przypisanych mu uprawnień, gdyż wniosek zawiera zarzuty merytoryczne wobec sporządzonych opinii. W piśmie z dnia 9 grudnia 2016 r. kierowanym do Prezesa Sądu Okręgowego w [...], Prezes Fundacji sprecyzował, że jego zamiarem jest wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie wykreślenia biegłego z listy biegłych sądowych. Wskazał, że nie występuje w imieniu Y. ale w interesie społecznym mając na uwadze prawidłowe funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości, zaufanie obywatela do państwa i gwarancje praworządności. W piśmie z dnia 20 grudnia 2016 r. Prezes Sądu Okręgowego w [...] wezwał wnioskodawcę do przedłożenia statutu Fundacji oraz udzielenia informacji, dlaczego Fundacja uważa, że za jej udziałem w postępowaniu przemawia interes społeczny. W odpowiedzi na to wezwanie w piśmie z dnia 2 stycznia 2017 r. Prezes Fundacji przedłożył jej statut oraz wskazał, że zgłoszona interwencja jest wystąpieniem w sprawie konkretnej osoby, ale w szerszym kontekście, polegającym na dążeniu do usprawnienia i poprawy efektywności postępowania administracyjnego. Skoro celem Fundacji jest dbanie o standardy sprawiedliwego i praworządnego funkcjonowania państwa w relacjach z obywatelem, czynne wspieranie obywateli już pokrzywdzonych przez organy państwa lub potencjalnie zagrożonych pokrzywdzeniem, to wniosek o wszczęcie postępowania jest uzasadniony i mieści się w celach statutowych Fundacji.

Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2017 r. znak [...] Prezes Sądu Okręgowego w [...], na podstawie art. 123 w związku z art. 31 § 1 pkt 1 w związku z art. 31 § 2 k.p.a. oraz w związku z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie biegłych sądowych, odmówił wszczęcia postępowania z urzędu w sprawie zwolnienia z funkcji biegłego sądowego X. W uzasadnieniu wyjaśnił, że analiza celów statutowych Fundacji, potraktowanych szeroko, mogłaby zostać uznana za przesłankę uzasadniającą uwzględnienie wniosku, jednakże nie jest spełniony drugi warunek, to jest działania Fundacji w interesie społecznym. Zdaniem organu, argumentacja skarżącej stanowi powielenie zapisów statutowych. Bez znaczenia też jest szeroko przedstawiana przez wnioskodawcę specyfika roli biegłego sądowego w różnego rodzaju kategoriach spraw, która wiąże się z potrzebą istnienia zaufania społecznego do osoby pełniącej tę funkcję. Nie sposób bowiem uznać, aby stanowiło to przesłankę udziału Fundacji w takim postępowaniu z uwagi na istnienie interesu społecznego. Ponadto, zarzuty dotyczące biegłego dotyczą warstwy merytorycznej jego opinii. Końcowo wskazał organ, że o ile cele działania Fundacji określone w statucie mogą tłumaczyć jej zainteresowanie aktywnością biegłego sądowego, to jednak nie stanowią uzasadnienia istnienia interesu społecznego we wszczęciu postępowania z urzędu w tej sprawie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne