Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606745)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88763)
      • Rachunkowość firm (3836)
      • Ubezpieczenia (35851)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    16.07.2020 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2020 r., sygn. I FSK 1427/19

    Podatek od towarów i usług

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia del. WSA Alojzy Skrodzki (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Jaszuk, po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 15 maja 2019 r. sygn. akt I SA/Bk 140/19 w sprawie ze skargi Gminy R. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lutego 2019 r. nr 0112-KDIL2-2.4012.650.2018.2.JK w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy R. kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    1. Wyrok Sądu I instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organem.

    1.1. Wyrokiem z 15 maja 2019 r., sygn. akt I SA/Bk 140/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uchylił wydaną wobec Gminy R. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 lutego 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

    1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd I instancji podał, że we wniosku o wydanie tej interpretacji Gmina wskazała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, posiada osobowość prawną i zdolność do czynności cywilnoprawnych, wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez gminne jednostki organizacyjne. W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: Zakład), funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego. Gmina poprzez Zakład wykonuje zadania własne o charakterze użyteczności publicznej polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W świetle przepisów Zakład wykonuje m.in. zadania własne Gminy w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb komunalnych społeczeństwa zamieszkującego teren jego działania takich m. in. jak zbiorowe zaopatrzenie w wodę oraz oczyszczanie ścieków. Gmina podała, że oprócz Zakładu w strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się m.in. jednostki organizacyjne mające status jednostek budżetowych (Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa oraz Ośrodek Pomocy Społecznej). Począwszy od 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi - w tym z Zakładem. Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków za pośrednictwem Zakładu na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji (dalej: odbiorcy zewnętrzni) oraz dostarcza wodę/odbiera ścieki w jednostkach organizacyjnych Gminy oraz w innych miejscach wykorzystywanych do realizacji zadań własnych Gminy (dalej: odbiorcy wewnętrzni). Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za zarządzanie tą infrastrukturą jest Zakład. Gmina (w tym za pośrednictwem Zakładu) ponosi liczne wydatki związane z realizacją projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej (dalej: wydatki inwestycyjne). Tego typu inwestycje są/mogą być finansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych, aczkolwiek VAT nie jest/nie będzie w tym wypadku wydatkiem kwalifikowanym. W związku z wykorzystywaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do dostawy wody oraz odbioru ścieków Gmina ponosi/ponosić będzie również liczne wydatki związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury (dalej: wydatki bieżące). Wydatki inwestycyjne związane z budową/modernizacją infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, jak również wszelkie wydatki bieżące są/będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez dostawców i wykonawców fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest/będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Przy pomocy infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej Gmina świadczy głównie odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych. Również infrastruktura, która jest w chwili obecnej budowana lub której budowa jest planowana, będzie wykorzystywana przez Gminę w celu świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych. Gminna infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna jest/będzie zatem wykorzystywana do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku. Przedmiotowa infrastruktura jest/będzie również w niewielkim zakresie wykorzystywana przez Gminę na własne potrzeby, tj. na potrzeby funkcjonowania jednostek organizacyjnych Gminy. Ponadto, woda jest/będzie wykorzystywana do celów technologicznych związanych ze świadczonymi przez Gminę usługami oraz może być wykorzystywana w celach przeciwpożarowych. Jest to wykorzystanie infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej dla potrzeb odbiorców wewnętrznych i w ocenie Gminy stanowi ono czynność niepodlegającą VAT. W przypadku wydatków bieżących i wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą Gmina nie potrafi dokonać ich jednoznacznego przyporządkowania do poszczególnych rodzajów prowadzonej działalności, tj. do czynności opodatkowanych VAT (świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych) lub pozostających poza zakresem regulacji ustawy o VAT (dostawa wody do odbiorców wewnętrznych i odbiór ścieków od odbiorców wewnętrznych). Zdaniem Gminy, przyporządkowania tego dokonać można wyłącznie przy zastosowaniu odpowiedniej proporcji odliczenia. Gmina wykorzystuje infrastrukturę wyłącznie do dostaw wody i odbioru ścieków. Infrastruktura ta nie jest wykorzystywana w żaden inny sposób. Zważywszy na charakter wykorzystania, jest ono w pełni mierzalne, tj. Gmina rozlicza/będzie rozliczać je wyłącznie według ilości metrów sześciennych dostarczonej wody oraz odebranych ścieków. Dotyczy to zarówno świadczeń na rzecz odbiorców zewnętrznych, jak i odbiorców wewnętrznych. W obu tych przypadkach Gmina jest w stanie precyzyjnie wskazać, ile metrów sześciennych wody zużyto i ile odebrano ścieków z wykorzystaniem infrastruktury na potrzeby odbiorców zewnętrznych (w ramach opodatkowanej VAT dostawy wody/odbioru ścieków), a ile na potrzeby odbiorców wewnętrznych (w toku działalności realizowanej przez Gminę za pośrednictwem odbiorców wewnętrznych). Udział liczby metrów sześciennych dostarczonej wody do odbiorców zewnętrznych w całkowitej liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody z użyciem gminnej infrastruktury wodociągowej za 2016 r. wyniósł ok. 100% (99,3% przed zaokrągleniem). Z kolei udział liczby metrów sześciennych odprowadzonych ścieków od odbiorców zewnętrznych, w całkowitej ilości metrów sześciennych odprowadzonych ścieków z użyciem gminnej infrastruktury kanalizacyjnej za 2016 r. wyniósł ok. 98% (97,6% przed zaokrągleniem). W pozostałej części infrastruktura jest wykorzystywana do dostaw wody i odbioru ścieków od odbiorców wewnętrznych. Ta część jest również wyraźnie określona na podstawie zużytych metrów sześciennych. Odpowiednio w odniesieniu do infrastruktury wodociągowej będzie to: 100% - 99,3% = 0,7%, a w przypadku infrastruktury kanalizacyjnej: 100% - 97,6% = 2,4%.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Sprzedaż lodów i sorbetów sprzedawanych w wafelku na wynos ze stawką 5% VAT – Dyrektor KIS zmienił zdanie
    • Sprzedaż kanapek ze stawką 5% VAT – Dyrektor KIS zmienił zdanie
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – grudzień 2025 r.
    • ORDYNACJA PODATKOWA
    • VAT
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 168/21
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1494/22
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1242/20
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1299/20
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1559/20
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1388/20
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1157/20
    Czytaj więcej
    11.06.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 1385/20
    Czytaj więcej
    23.05.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 maja 2024 r., sygn. I FSK 1581/23
    Czytaj więcej
    22.05.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 22 maja 2024 r., sygn. I FSK 1998/22
    Czytaj więcej
    21.05.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 21 maja 2024 r., sygn. I FSK 315/20
    Czytaj więcej
    15.05.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. I FSK 2217/19
    Czytaj więcej
    25.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 210/20
    Czytaj więcej
    25.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 1126/20
    Czytaj więcej
    25.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 112/20
    Czytaj więcej
    23.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 85/20
    Czytaj więcej
    16.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 1015/20
    Czytaj więcej
    16.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 522/20
    Czytaj więcej
    15.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 15 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 747/20
    Czytaj więcej
    15.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 15 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 754/20
    Czytaj więcej
    15.04.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 15 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 753/20
    Czytaj więcej
    26.03.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. I FSK 812/20
    Czytaj więcej
    21.03.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 21 marca 2024 r., sygn. I FSK 306/20
    Czytaj więcej
    14.03.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 marca 2024 r., sygn. I FSK 763/20
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.