Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2020 r., sygn. I FSK 2267/18
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Bożena Dziełak, , po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 22 czerwca 2018 r. sygn. akt I SA/Wr 349/18 w sprawie ze skargi Gminy W. - miasta na prawach powiatu na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 22 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Wr 349/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną przez Gminę W. (dalej: "Gmina") interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 stycznia 2018 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania opłat pobieranych za usługi zapewnienia opieki nad dziećmi w przedszkolu publicznym ponad podstawę programową oraz sprzedaż posiłków w przedszkolach i szkołach.
Od powyższego wyroku skargę kasacyjną wniósł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Wyrok zaskarżył w całości, zarzucając naruszenie prawa materialnego tj.:
- art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.; dalej: "ustawa o VAT") w zw. z art. 13 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE z 11.12.2006 L 347/1; dalej: "Dyrektywa VAT") oraz art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT poprzez ich błędną wykładnię i w konsekwencji przyjęcie, że Gmina pobierając opłaty za usługę w zakresie wyżywienia dzieci w przedszkolach i realizacji edukacji publicznej oraz podczas świadczenia opieki nad dziećmi w przedszkolach powyżej 5 godzin dziennie nie działa/nie będzie działać jako podatnik podatku od towarów i usług w zw. z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, podczas gdy prawidłowa wykładnia ww. przepisów prowadzi do wniosku, że Gmina pobierając opłaty za ww. usługi w zakresie wyżywienia dzieci w przedszkolach i realizacji edukacji publicznej oraz podczas świadczenia opieki nad dziećmi w przedszkolach powyżej 5 godzin dziennie działa/będzie działać jako podatnik podatku VAT, prowadzący działalność gospodarczą (zgodnie z art. 15 ust. 1 w zw. art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) i nie jest/nie będzie objęty w tym zakresie wyłączeniem wskazanym w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zw. z art. 13 ust. 1 Dyrektywy VAT;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty