04.06.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 4 czerwca 2020 r., sygn. II FSK 472/20

Przepis art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej przewiduje możliwość umorzenia w całości lub w części przez organ zaległości podatkowej (a więc odpowiednio opłaty legalizacyjnej), jeżeli przemawia za tym ważny interes podatnika lub interes publiczny. Decyzja w tym zakresie ma charakter decyzji uznaniowej. Jeżeli spełnione zostaną przesłanki zastosowania ulgi, do organu należy wybór konsekwencji prawnej ustalonego stanu faktycznego. Z przyznanej im kompetencji organy nie mogą korzystać w sposób woluntarystyczny, zupełnie nieracjonalny lub sprzeczny z podstawowymi zasadami konstytucyjnymi. Wartości te wyznaczają granice uznania administracyjnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia NSA Małgorzata Wolf - Kalamala, Sędzia del. WSA Mirosław Surma (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 4 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lipca 2019 r., sygn. akt VII SA/Wa 88/19 w sprawie ze skargi A. G. na decyzję Ministra Finansów z dnia 7 listopada 2018 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia opłaty legalizacyjnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1.Wyrokiem z 11 lipca 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 88/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j. t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.), dalej "p.p.s.a.", oddalił skargę A. G. na decyzję Ministra Finansów z 7 listopada 2018 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia opłaty legalizacyjnej.

1.1 W uzasadnieniu wyroku sąd pierwszej instancji wskazał, że w kontrolowanym postępowaniu organy prawidłowo oceniły, że nie zachodzą okoliczności wypełniające przesłankę ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, pozwalające na udzielenie ulgi wymienionej w art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Skarżący posiada wraz z żoną stały dochód w postaci emerytury żony, ponadto jak wskazał, uzyskuje pomoc od córek i teściowej, co pozwala mu na utrzymanie domu i rodziny. Skoro pomimo deklarowanych niewielkich dochodów sytuacja finansowa skarżącego jest na tyle stabilna, że pozwala na spokojną egzystencję i regulowanie wszelkich zobowiązań, to brak jest podstaw do umorzenia opłaty legalizacyjnej. Przyznanie skarżącemu takiej ulgi byłoby nadmiernym uprzywilejowaniem strony w stosunku do rodzin znajdujących się w skrajnie trudnym położeniu. Nadto sąd pierwszej instancji wskazał, że w pełni podziela argumentację organów dotyczącą braku wystąpienia w sprawie przesłanki interesu publicznego. Umorzenie opłaty legalizacyjnej winno ograniczać się do sytuacji rzeczywiście wyjątkowych, w których strona znajduje się w skrajnie trudnym położeniu. W przeciwnym razie zwolnienie z obowiązku zapłaty należności publicznoprawnej stałoby się zasadą, a nie wyjątkiem od reguły i wskazywałoby na przyzwolenie na działania naruszające przepisy budowlane oraz godziłoby w interes publiczny (pełny tekst uzasadnienia oraz inne powoływane orzeczenia sądów administracyjnych dostępne na są na stronie http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne