Wyrok NSA z dnia 23 października 2025 r., sygn. I FSK 2037/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Wiatrowski, Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska (spr.), Sędzia WSA del. Dominik Mączyński, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 9 października 2025 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2024 r. sygn. akt III SA/Wa 1147/24 w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2024 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.361.2023.3.PJ w przedmiocie podatku akcyzowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz M. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 14 sierpnia 2024 r. w sprawie III SA/Wa 1147/24 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA/Sąd pierwszej instancji) uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Organ) z 21 marca 2024 r. w przedmiocie opodatkowania podatkiem akcyzowym w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki tego podatku, opisanych we wniosku o interpretację samochodów osobowych zaliczonych do kategorii tzw. miękkich hybryd – Mild Hybrid Electric Vehicles (MHEV).
2. W skardze kasacyjnej Organ, zaskarżając powyższy wyrok w całości, zarzucił naruszenie:
- prawa materialnego w postaci błędnej wykładni i w konsekwencji nieprawidłowego zastosowania art. 105 pkt 1a lit. a) i pkt 1b) w związku z art. 3 ust 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj Dz. U. 22023 poz.1542, dalej: u.p.a.) polegające na nieprawidłowym uznaniu przez WSA, że opisane we wniosku samochody osobowe (tzw. miękkie hybrydy) są pojazdami o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym i w konsekwencji są opodatkowane preferencyjną stawką podatku, podczas gdy przyjąć należało, na podstawie wszystkich dostępnych metod wykładni, że warunkiem uznania samochodów osobowych za pojazdy hybrydowe o napędzie spalinowo-elektrycznym jest możliwość wprawiania ich w ruch i dalsze poruszanie również przez system silnika elektrycznego, a skoro ze stanu faktycznego nie wynika taka funkcjonalność (silnik elektryczny jedynie wspomaga silnik spalinowy) niezasadne jest zastosowanie w.w. preferencji;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
