10.01.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2020 r., sygn. I FSK 1312/17

Okoliczność złożenia przez organ podatkowy pisma procesowego, w którym uznał on swoje dotychczasowe stanowisko za nieprawidłowe, nie zwalnia sądu pierwszej instancji od wyartykułowania własnej oceny o niezgodności interpretacji indywidualnej z obowiązującym prawem. Sąd nie może ograniczyć wypowiedzi do przytoczenia stanowiska organu, lecz powinien sformułować własne wnioski wynikające z oceny legalności zaskarżonego aktu (interpretacji indywidualnej). Jeśli zaskarżony wyrok nie daje odpowiedzi o powody uchylenia interpretacji indywidualnej, skonkretyzowane pod postacią określonych naruszeń prawa, to sytuacja taka uniemożliwia Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu skontrolowanie wyroku w tym zakresie.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA del. Zbigniew Łoboda (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Nowik, po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 marca 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 1339/16 w sprawie ze skargi B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług uchyla zaskarżony wyrok w całości i sprawę przekazuje Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 marca 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 1339/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w przedmiocie przepisów o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej - "p.p.s.a."), uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że B. (w skrócie - "B.") wystąpiła o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiając we wniosku, że jest biblioteką wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, jak również jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z ustawą o bibliotekach i statutem, B. świadczy usługi bibliotek, które zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z 2012 r., poz. 642 ze zm.), są ogólnodostępne i bezpłatne. Poza tym, zgodnie z art. 14 ust 2 tej ustawy, B. pobiera opłaty za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne. Z punktu widzenia przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej " u.p.t.u."), B. wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (między innymi: usługi wynajmu, reprograficzne, konserwatorskie, wypożyczenia międzybiblioteczne, działalność wydawnicza), czynności zwolnione od podatku (usługi kształcenia zawodowego), a także wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu (statutowa działalność nieodpłatna). B. wykonuje więc czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u. oraz wykonuje czynności nieodpłatne (niepodlegające podatkowi).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne