Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2019 r., sygn. I OSK 1316/17
Na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji organ może zwolnić ze służby funkcjonariusza w przypadku, gdy długotrwała absencja spowodowana częstym korzystaniem ze zwolnień lekarskich wymaga podejmowania przez organ stałych działań organizacyjnych, które w efekcie dezorganizują pracę jednostki oraz uniemożliwiają wywiązywanie się przez policjanta z ustawowych obowiązków.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Sikorska Sędzia del. WSA Rafał Wolnik (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Magdalena Błaszczyk po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 października 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 778/16 w sprawie ze skargi J.K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia od J.K. na rzecz Komendanta Głównego Policji zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 20 października 2016 r., sygn. akt II SA/Wa 778/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J.K. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2016 r., nr [...], w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji, oddalił skargę.
W uzasadnieniu powyższego wyroku zawarto następujące ustalenia faktyczne:
Komendant Powiatowy Policji w K. wnioskiem z dnia [...] września 2015 r. wystąpił do Komendanta Wojewódzkiego Policji w G. o zwolnienie skarżącego ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (wówczas: Dz. U. z 2015 r., poz. 355).
Komendant Wojewódzki Policji w G. rozkazem personalnym z dnia [...] grudnia 2015 r., na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w zw. z art. 43. ust. 3 i art. 45 ust. 1 ustawy o Policji, z dniem 15 stycznia 2016 r. zwolnił skarżącego ze służby w Policji i na podstawie art. 108 § 1 k.p.a. powyższej decyzji nadał rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu podano, że skarżący od dnia przeniesienia do pełnienia służby w Komendzie Powiatowej Policji w K. (tj. od 15 lutego 2013 r.) większość czasu przebywał na zwolnieniach lekarskich. Pierwsze zwolnienie lekarskie w tej jednostce datowane jest na dzień 14 lutego 2013 r. i trwało do dnia 31 stycznia 2014 r. Funkcjonariusz wykonał profilaktyczne badania lekarskie w dniu 3 lutego 2014 r., następnie od 4 lutego 2014 r. do 4 kwietnia 2014 r. przebywał na zaległym urlopie wypoczynkowym i w dniu 8 kwietnia 2014 r. wrócił do pełnienia służby, a następnie od dnia 3 czerwca 2014 r. do dnia 16 czerwca 2014 r. przebywał na urlopie wypoczynkowym. W dniu 12 czerwca 2014 r. stawił się na badania do komisji lekarskiej, która wydała orzeczenie nr [...] stwierdzając, iż jest on zdolny do służby w Policji na ostatnio zajmowanym stanowisku. Po otrzymaniu orzeczenia policjant w dniu 17 czerwca 2014 r. przedłożył zwolnienie lekarskie o niezdolności do służby z powodu choroby, a następnie przedkładał kolejne do dnia 19 czerwca 2015 r., przy czym przerwy między poszczególnymi zwolnieniami przypadały na sobotę i niedzielę. Ponadto Komendant Wojewódzki Policji w G. wskazał na kolejne dni nieobecności skarżącego w służbie z powodu korzystania z dnia wolnego z tytułu wypracowanych godzin nadliczbowych, niestawienia się do służby, przebywania na urlopie wypoczynkowym, jak również na wykonane przez policjanta badania profilaktyczne (gdzie uznano go zdolnym do wykonywania pracy na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym), a także na orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSW w G. z dnia [...] czerwca 2014 r. (którym skarżący został uznany za zdolnego do służby w Policji) oraz dwukrotne kierowanie na badania do komisji lekarskiej MSW, jak również przedkładanie przez policjanta kolejnych zwolnień. Podkreślił także, że Rejonowa Komisja Lekarska MSW w G. orzeczeniem z dnia [...]września 2015 r. uznała wymienionego za zdolnego do służby w Policji oraz za zdolnego do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku, a w skali 2 lat i 9 miesięcy, w ciągu których policjant pełnił służbę w KPP w K. wykonywał on zadania i czynności służbowe jedynie przez około 1,5 miesiąca. Podał również, że w dniu 28 października 2015 r. Centralna Komisja Lekarska wydała orzeczenie uznając skarżącego za zdolnego do służby na zajmowanym stanowisku. W dalszej części uzasadnienia decyzji wskazano na podniesiony we wniosku Komendanta Powiatowego Policji w K. dezorganizujący wpływ absencji policjanta na pracę Wydziału Dochodzeniowo - Śledczego w jednostce. Wskazał także na wszczęte przeciwko policjantowi postępowania dyscyplinarnego oraz treść zeznań świadków, w których wskazywali oni m.in., że absencja asp. J.K. dezorganizuje pracę wydziału, jak również przywołał okoliczności kontroli sposobu korzystania przez policjanta ze zwolnienia lekarskiego (wystawionego przez ortopedę traumatologa), w trakcie której wymieniony grał w piłkę nożną, zaś wobec przełożonych zachowywał się w sposób arogancki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
