26.09.2019

Wyrok NSA z dnia 26 września 2019 r., sygn. I GSK 1391/18

Finanse publiczne; Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) Protokolant Ewa Czajkowska po rozpoznaniu w dniu 26 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Powiatu Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 6 grudnia 2016 r. sygn. akt I SA/Lu 490/16 w sprawie ze skargi Powiatu Z. na decyzję Wojewody L. z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości kwoty dotacji celowej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. akt I SA/Lu 490/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity Dz.U. z 2016 r. poz. 718, obecnie Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej p.p.s.a.) oddalił skargę Powiatu Z. (dalej też: "strona", "skarżący", "Powiat") na decyzję Wojewody Lubelskiego (dalej też: "organ II instancji", "Wojewoda") z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Prezydenta Miasta Z. z dnia [...] lutego 2016 r., w sprawie określenia wysokości zobowiązania Powiatu Z. wobec Miasta Z. z tytułu dotacji celowej na współfinansowanie kosztów funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Z. w II półroczu 2015 r.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny z którego wynikało, że w dniu [...] stycznia 2016 r. zostało wszczęte przez Miasto Z. postępowanie administracyjne w sprawie określenia zobowiązania Powiatu Z. z tytułu dotacji celowej na współfinansowanie kosztów funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Z. w II półroczu 2015 r.

Po wszczęciu postępowania Powiat Z. podtrzymał stanowisko w sprawie konieczności zawarcia porozumienia w sprawie dofinansowania działalności Powiatowego Urzędu Pracy w Z. za 2015 r., proponując ustalenie dotacji za II półrocze 2015 r. w wysokości 499.655,49 zł. Podkreślił, że powinien mieć wpływ na ogólny poziom kosztów funkcjonowania Powiatowego Urzędu Pracy w Z. w danym roku budżetowym, a brak konsultacji i uzgodnień powoduje nadmierne obciążenia finansowe samorządu powiatowego, nieadekwatne do faktycznego wpływu na funkcjonowanie urzędu. Stwierdził, że forsowany przez Miasto Z. algorytm ustalania wysokości dotacji powiatu według tzw. wskaźnika ludnościowego w połączeniu z jednostronnym określeniem planowanych wydatków urzędu pracy jest zaprzeczeniem współpracy pomiędzy samorządami.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne