06.06.2023

Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. I GSK 1213/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Piotr Piszczek (spr.) sędzia del. WSA Grzegorz Dudar Protokolant Magdalena Chewińska po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej AW od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 4 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Sz 946/18 w sprawie ze skargi AW na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 2 października 2018 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem podlegającej zwrotowi do budżetu powiatu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (dalej – Sąd I instancji, WSA) wyrokiem z 4 kwietnia 2019 r., sygn. akt I SA/Sz 946/18 oddalił skargę AW - organu prowadzącego X, Y oraz Z (dalej – strona, skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie (dalej – SKO, organ) z 2 października 2018 r. w przedmiocie zwrotu dotacji wykorzystanej w 2013 r. niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami za zwłokę.

Skargę kasacyjną – stosownie do treści art. 173 § 1 w zw. z art. 177 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U.2018.1302 ze zm., dalej – p.p.s.a.) – wniosła strona, a zaskarżając wyrok w całości, zażądała "uchylenia zaskarżonej decyzji i przekazania sprawy Sądowi I instancji do ponownego rozpoznania", a także zasądzenia od organu na jej rzecz kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa procesowego – wg norm przepisanych.

Zaskarżonemu wyrokowi zarzucono:

I. na zasadzie przepisu art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie przepisów postępowania, które to uchybienie miało istotny wpływ na wynik sprawy, polegające na naruszeniu:

1. art. 145 § 1 pkt 1 lit c) w zw. z art. 8 § 2 w zw. z art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. polegające na naruszeniu zasady pogłębiania zaufania poprzez rozstrzygnięcie sprawy, w której w podobnym stanie faktycznym zapadają całkowicie odmienne wyroki nie tylko w wojewódzkich sądach administracyjnych, ale również w Naczelnym Sądzie Administracyjnym;

2. art. 153 p.p.s.a., poprzez jego błędną wykładnię i uznanie, że organ Il instancji związany był oceną, iż wydatki na pokrycie, wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi, paliwa do samochodu, związane z użytkowaniem samochodu, działalność informacyjną, usługi kompleksowe, wydatki na artykuły spożywcze nie stanowią wydatków bieżących i dotacja przeznaczona na ich pokrycie z tego tytułu podlega zwrotowi, jako wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, gdy tymczasem jeżeli przyjąć, iż w tym zakresie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 21 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 235/18 w ogóle dokonał wiążącej oceny prawnej w rozumieniu art. 153 p.p.s.a., to ocena taka – choć zdaniem skarżącej błędna – dotyczyć mogła wyłącznie uznania, iż w sprawie należy stosować przepis art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2016.1943 ze zm.; dalej – u.s.o.) w brzmieniu przed nowelizacjami dokonanymi po 31 grudnia 2013 r., w szczególności nowelizacją, która weszła w życie dnia 31 marca 2015 r., co z kolei nie wyklucza dokonania przez organ II instancji oceny stanu faktycznego na podstawie wskazanych przez WSA przepisów;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne