30.10.2018

Wyrok NSA z dnia 30 października 2018 r., sygn. I OSK 471/18

Powszechny obowiązek obrony

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Olga Grzelak po rozpoznaniu w dniu 30 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 26 października 2017 r. sygn. akt III SA/Gd 632/17 w sprawie ze skargi S. Z. na decyzję Dowódcy [...] w G. z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby i przeniesienia do rezerwy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

I OSK 471/18

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 26 października 2017 r., sygn. akt III SA/Gd 632/17 oddalił skargę S. Z. na decyzję Dowódcy [...] w G. z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby i przeniesienia do rezerwy.

W uzasadnieniu wskazano na następujący stan faktyczny i prawny:

Decyzją Nr [...] z dnia [...] czerwca 2016 r. Dowódca [...] po rozpoznaniu odwołania S. Z. utrzymał w mocy decyzję nr [...] z dnia [...] marca 2016 r. Komendanta [...] w G., wydaną na podstawie art. 98e ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 827), mocą której zwolniono mar. elew. S. Z. z dalszego pełnienia służby przygotowawczej i przeniesiono go do rezerwy.

W uzasadnieniu wskazano, że S. Z. został powołany do pełnienia służby przygotowawczej w Komendzie [...] w G. w dniu [...] stycznia 2016 r. W terminie od [...] lutego 2016 r. do [...] marca 2016 r. żołnierz przebywał na zwolnieniach lekarskich i nie uczestniczył w zajęciach programowych, co było podstawą do niedopuszczenia go do egzaminu kończącego proces kształcenia. Nieobecność żołnierza trwała powyżej kolejno następujących po sobie dziesięciu dni szkolenia programowego i nie była spowodowana przyczynami służbowymi. Zatem organ I instancji prawidłowo - w oparciu o art. 98e ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej - uznał, uwzględniwszy całokształt przebiegu służby przygotowawczej odwołującego, że powinna być ona zakończona przed upływem jej terminu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty