Wyrok NSA z dnia 9 stycznia 2018 r., sygn. I OSK 419/16
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Jolanta Górska (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Czuduk po rozpoznaniu w dniu 9 stycznia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Spółki. sp. z o.o. w M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 listopada 2015 r. sygn. akt VII SA/Wa 1326/15 w sprawie ze skargi Spółki sp. z o.o. w M. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 listopada 2015 r., sygn. akt VII SA/Wa 1326/15, oddalił skargę [...] Spółki z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] kwietnia 2015 r.
Wyrok ten wydany został w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją z dnia [...] stycznia 2015 r., na podstawie art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 260 ze zm.) oraz art. 104 kpa, nie udzielił [...] Spółce z o.o. z siedzibą w [...] zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu z drogi krajowej nr [...] do działki nr [...] obręb [...] na zjazd publiczny w związku z planowaną budową budynku handlowo - usługowego.
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy, na skutek wniosku skarżącej, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją z dnia [...] kwietnia 2015 r., wydaną na podstawie art. 29 ust. 1 i 4 ustawy o drogach publicznych oraz art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 127 § 3 kpa, utrzymał w mocy własną decyzję z dnia [...] stycznia 2015 r.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że zarządzeniem nr [...] Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] grudnia 2008 r. droga krajowa nr [...], na rozpatrywanym odcinku, została zaliczona do dróg głównych ruchu przyspieszonego (klasa GP). Zgodnie zaś z § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. nr 43, poz. 430 ze zm.), stosowanie zjazdów na drodze klasy GP jest dopuszczalne wyjątkowo, gdy brak innej możliwości dojazdu lub nie jest uzasadnione bądź możliwe wykonanie albo wykorzystanie istniejącej drogi klasy D lub L do obsługi przyległych nieruchomości. W rozpatrywanej sprawie trudno zaś, jak uznał organ, dopatrzyć się istnienia takiej wyjątkowej sytuacji, która uzasadniałyby wydanie zezwolenia na przebudowę istniejącego zjazdu na zjazd publiczny celem wykorzystywania go do dojazdu do planowanego budynku handlowo-usługowego, ponieważ istnieje możliwość dojazdu do działki nr [...] od strony ul. [...], która jest skomunikowana z drogą krajową nr [...] w dwojaki sposób: przez ulice [...] i [...] lub przez ulicę [...] i dodatkową jezdnię, zlokalizowaną po południowej stronie ww. drogi krajowej, łączącą się z nią na jej skrzyżowaniu z ul. [...]. W tej sytuacji, w ocenie organu, wydanie zezwolenia na przebudowę przedmiotowego zjazdu na zjazd publiczny oznaczałoby naruszenie przepisu § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, powodujące zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Organ wyjaśnił, że dał pierwszeństwo ważnemu interesowi społecznemu, którego wyznacznikiem jest bezpieczeństwo ruchu drogowego, nad interesem indywidualnym, który jest bowiem w zasadniczym stopniu zaspokojony. Organ wskazał przy tym, że średni dobowy ruch na rozpatrywanym odcinku drogi krajowej nr [...] jest bardzo duży (w 2010 r. wynosił [...] poj./dobę) i prawie 3-krotnie przekracza średni dobowy ruch na całej sieci dróg krajowych (w 2010 r. wynosił on [...] poj./dobę). Bezsporne zaś jest, jak wskazał organ, że im większy ruch na drodze, tym ograniczenie płynności tego ruchu i prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku lub kolizji przy skręcaniu pojazdów z drogi na zjazd, szczególnie w przypadku zjazdu publicznego, nawet przy zastosowaniu dodatkowego pasa ruchu, jest większe. Dodał także, że prawo własności może doznawać szeregu ograniczeń, jeżeli wynikają one z przepisów prawa, a do takich przepisów prawa należy niewątpliwie art. 29 ust. 1 i ust. 3 lub 4 ustawy o drogach publicznych, zaś decyzja wydana na podstawie tych przepisów ma charakter uznaniowy, zatem organ może ale nie musi wyrazić zgody na zjazd. Ponadto, organ wskazał, że jak wynika z dostarczonych przez stronę wypisów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta [...], obsługę nowo projektowanego terenu, oznaczonego na rysunku planu symbolem 2.U.2, na którym jest położona działka nr [...] (a także działka nr [...]), mają zapewniać projektowane drogi dojazdowe, oznaczone na rysunku planu symbolami 1.KDD.1 i 1.KDD.2. Budowa tych dróg należy do Gminy [...], co wynika z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.), który stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Organ podkreślił także, że droga krajowa nr [...], obecnie droga klasy GP, w przyszłości będzie dostosowana do parametrów drogi klasy S (ekspresowa). Zgodnie zaś z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stosowanie zjazdów na drodze klasy S jest zabronione.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty