Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2018 r., sygn. II OSK 3357/17
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej I. P. i E. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 lipca 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 465/17 w sprawie ze skargi I. P. i E. P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 lipca 2017 r., sygn. akt IV SA/Wa 465/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę I. P. i E. P. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2016 r., nr [...], w przedmiocie nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
Powyższe orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym.
Postanowieniem z dnia [...] września 2016 r., nr [...], Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w K. na podstawie art. 108 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") nadał rygor natychmiastowej wykonalności decyzji własnej z dnia [...] sierpnia 2016 r., nr [...], o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej dla przedsięwzięcia polegającego na budowie Drogi Głównej Południowej na odcinku od drogi wojewódzkiej nr [...] w R. do połączenia z ul. W. w M. dla wariantu niebieskiego.
W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że niniejszej postanowienie wydano na wniosek Miasta W. Ś., z dnia 2 września 2016 r. W powyższym podaniu inwestor wskazał na ważny interes społeczny, tj. usprawnienie procesu inwestycyjnego zmierzającego do budowy ciągu komunikacyjnego, istotnego z punktu widzenia ochrony zdrowia lub życia ludzi oraz poprawy płynności i bezpieczeństwa komunikacyjnego. Obecnie komunikacja wschód-zachód odbywa się w głównej mierze po drodze wojewódzkiej nr [...] i [...]. Na całym odcinku drogi mają przekrój jednojezdniowy. Ze względu na uwarunkowania terenu oraz silne zurbanizowanie tego obszaru parametry techniczne i funkcjonalne przedmiotowych dróg nie pozwalają na skuteczne i bezpieczne przeniesienie wzrastającego natężenia ruchu. Takie stan powoduje negatywny wpływ transportu drogowego na środowisko i mieszkańców zurbanizowanych terenów wzdłuż tych dróg. Funkcjonalnie i technicznie klasa istniejących dróg nie spełnia swoich zadań i funkcji przez wysoką gęstość włączeń dróg lokalnych i dojazdowych, a także zjazdów do posesji. Dochodzi w konsekwencji do wysokich strat czasu oraz powstania wielu zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obecna sytuacja ulegnie istotnej poprawie dzięki budowie drogi głównej południowej. Realizacja inwestycji przyczyni się również do spadku emisji substancji w powietrzu w pobliżu zabudowy miejskiej, przede wszystkim W. Ś., w wyniku czego poprawi się jakość powietrza. Postępujący wzrost liczby poruszających się pojazdów na obecnym układzie drogowym spowoduje drastyczne zwiększenie się oddziaływania w postaci przekroczeń dopuszczalnych norm hałasu. Mając na uwadze obecny sposób zagospodarowania terenów wokół istniejących dróg zapewniających komunikację na osi wschód-zachód nie ma możliwości wprowadzenia wystarczających zabezpieczeń chroniących poszczególne elementy środowiska i ludzi. Projektowana droga będzie natomiast nowoczesnym szlakiem transportowym zapewniającym możliwość szybkiego przemieszczania się i posiadającym wszystkie konieczne zabezpieczenia środowiskowe. Jak wynika z wniosku inwestora, podjął się on realizacji omawianego przedsięwzięcia z uwzględnieniem finansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach regionalnego programu operacyjnego dla W. Ś. na lata 2014-2020. Opóźnienie w przygotowaniu inwestycji może wpłynąć na niedotrzymanie terminów o dofinansowanie, co może skutkować cofnięciem dotacji i realnie zagrozić wykonaniu inwestycji, gdyż inwestor bez środków zewnętrznych nie jest w stanie samodzielnie zrealizować takiego przedsięwzięcia. Czas niezbędny do realizacji przygotowawczych działań przed rozpoczęciem robót budowlanych wpływa w zasadniczy sposób na interes społeczny. Jak podkreślono we wniosku, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest niezbędna do przygotowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej oraz pozwoleń wodnoprawnych. Rygor natychmiastowej wykonalności pozwoli na zamknięcie procedury przygotowania dokumentacji projektowej oraz umożliwi dotrzymanie terminów przedmiotowego zadania. Dlatego w ocenie organu I instancji należy uznać, że nadanie rygory natychmiastowej wykonalności jest związane z ważnym interesem społecznym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty