Wyrok NSA z dnia 15 marca 2018 r., sygn. I OSK 2305/17
Suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść organ, może być traktowana jako informacja przetworzona, o jakiej mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 maja 2017 r. sygn. akt IV SAB/Wa 375/16 w sprawie ze skargi Fundacji P. z siedzibą w W. na bezczynność Ministra Pracy i Polityki Społecznej w przedmiocie udostępnienia akt 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od Fundacji P. z siedzibą w W. na rzecz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 15 maja 2017 r., IV SAB/Wa 375/16 po rozpoznaniu w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Fundacji P. z siedzibą w W. na bezczynność Ministra Pracy i Polityki Społecznej w przedmiocie udostępnienia akt: 1. stwierdził, że Minister Pracy i Polityki Społecznej dopuścił się bezczynności w rozpoznaniu podania Fundacji z 18 września 2015 r. o udostępnienie i umożliwienie skopiowania akt postępowania kontrolnego (znak: [...]); 2. stwierdził, że bezczynność Ministra nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 3. oddalił skargę w pozostałej części. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że wydanie już po wniesieniu skargi (30 września 2015 r.), a przed wydaniem wyroku, postanowienia Ministra z [...] października 2015 r. odmawiającego Fundacji dostępu do akt, nie jest okolicznością uzasadniająca oddalenie skargi w całości lub umorzenie postępowania sądowego. Skarga podlegałaby natomiast oddaleniu w sytuacji, gdyby Minister załatwił sprawę (w niniejszej sprawie - udostępnił akta albo wydał postanowienie o odmowie dostępu do akt) przed wniesieniem skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania (por. np. wyrok WSA w Warszawie z 22 marca 2016 r., IV SAB/Wa 41/16 i cyt. tam orzecznictwo i piśmiennictwo). Wydanie przez Ministra rzeczonego postanowienia przed rozpoznaniem skargi sprawia jednakże, iż zbędne stało się orzekanie o zobowiązaniu tego organu do wydania w określonym terminie rozstrzygnięcia (art. 149 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 718, zwanej dalej p.p.s.a.). W razie uznania przez sąd, że organ dopuścił się bezczynności lub procedował przewlekle, sąd wydaje rozstrzygnięcie przewidziane w art. 149 § 1 pkt 3 p.p.s.a. W stanie prawnym obowiązującym od 15 sierpnia 2015 r. zbędne jest w takim przypadku umorzenie postępowania w części dotyczącej zobowiązania organu do wydania rozstrzygnięcia (por. np. wyroki NSA z 4 listopada 2016 r., I OSK 1621/16 i z 21 kwietnia 2017 r., I OSK 2242/16; por. np. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, pod red. R. Hausera i M. Wierzbowskiego, Warszawa 2017, Nb 10 do art. 149 oraz A. Kabat, Komentarz do art.149 Prawa o postępowaniu przed sądami, teza 2, LEX 2016).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
