10.01.2018

Postanowienie NSA z dnia 10 stycznia 2018 r., sygn. II GSK 4237/17

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Kręcisz po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Białegostoku od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 13 września 2017 r. sygn. akt I SABk 511/17 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta Białegostoku na uchwałę Rady Miasta Białystok z dnia 30 czerwca 2016 r. nr XXIV/372/16 w przedmiocie nieudzielenia absolutorium postanawia: oddalić skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku postanowieniem z dnia 13 września 2017 r., sygn. akt I SA/Bk 511/17 na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718, zwanej dalej: p.p.s.a.) odrzucił skargę Prezydenta Miasta Białegostoku na uchwałę Rady Miasta Białystok z dnia 30 czerwca 2016 r. nr XXIV/372/16 w przedmiocie nieudzielenia absolutorium.

W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji podał, że Rada Miasta Białegostoku zaskarżoną uchwałą z dnia 30 czerwca 2016 r. nie udzieliła absolutorium Prezydentowi Miasta Białegostoku z wykonania budżetu Miasta za 2015 rok. Pismem z dnia 27 lutego 2017 r. Prezydent Miasta Białegostoku wezwał Radę Miasta Białystok do usunięcia naruszenia prawa. W skardze do WSA w Białymstoku złożonej na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), Prezydent Miasta Białegostoku zarzucił zaskarżonej uchwale naruszenie art. 18 ust. 2 pkt 4 i art. 28a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 199 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 1870 ze zm.). W uzasadnieniu podniósł, że zaskarżona uchwała odmawiająca udzielenia absolutorium wpływa bezpośrednio na sferę prawną skarżącego, gdyż jest pierwszym etapem odwołania Prezydenta Miasta Białegostoku. Prezydent miasta ma zatem legitymację do wniesienia skargi w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. W odpowiedzi na skargę Rada Miasta Białystok wniosła o odrzucenie skargi, ewentualnie o jej oddalenie. Uzasadniając wniosek o odrzucenie skargi podniesiono, że prezydent miasta, jako organ wykonawczy, nie może powoływać się na naruszenie interesu prawnego tego organu przez inny organ gminy, stąd nie jest uprawniony do złożenia skargi w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne