Wyrok NSA z dnia 10 maja 2018 r., sygn. I GSK 782/16
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia del. WSA Jarosław Szulc Protokolant Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. Z., J. M. s.c. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 11 lutego 2016 r. sygn. akt I SA/Sz 819/15 w sprawie ze skargi S. Z., J. M. s.c. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od S. Z. i J. M. solidarnie na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie kwotę 1000 (tysiąc) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 11 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Sz 819/15 oddalił skargę C. Spółka cywilna S. Z., J. M. (dalej: strona. skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją z dnia [...] maja 2015 r. nr [...], Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie z dnia [...] października 2014 r. nr [...], którą określono "C." Spółce Cywilnej S. Z., J. M. z siedzibą w G. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie 7.861 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyprodukowanego w 2007 r. samochodu osobowego marki Peugeot 4007 o numerze nadwozia [...] i pojemność silnika 2.179 cm3.
Sąd wskazał, że organy prawidłowo wskazały, że w chwili nabycia wewnątrzwspólnotowego i jego sprzedaży na terytorium kraju przedmiotowy samochód posiadał dwa, a nie siedem miejsc siedzących, a dokonane następnie w kraju zmiany potwierdzały, iż konstrukcyjnie pojazd trwale był przeznaczony do przewozu osób. Zdaniem Sądu, elementy konstrukcyjne w sposób ewidentny świadczyły o tym, że pojazd ten był i jest samochodem osobowym, przeznaczonym zasadniczo do przewozu osób, klasyfikowanym do kodu CN 8703. Oceny tej nie zmienił fakt, że w dniu sprowadzenia samochodu do kraju i w dniu pierwszej rejestracji w kraju posiadał wyposażenie inne, niż w dniu przerejestrowania we wrześniu 2011 r., skoro dokonane w nim zmiany nie ingerowały w cechy konstrukcyjne, a jedynie nadały pojazdowi cechy wersji fabrycznej (osobowej). O kwalifikacji pojazdu nie decyduje sposób, w jaki jest (lub był) on użytkowany. Zatem pomimo tego, że sporny pojazd mógł być także wykorzystywany do przewozu towarów, o kwalifikacji pojazdu nie decyduje jego faktyczne wykorzystanie, o czym świadczy użycie w opisie pozycji 8703 słowa "przeznaczenie", a nie "wykorzystanie".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty