Wyrok NSA z dnia 22 listopada 2018 r., sygn. II FSK 2741/16
Podatek od nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Grzęda, Sędzia NSA Grażyna Nasierowska (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek, Protokolant Bernadetta Pręgowska, po rozpoznaniu w dniu 22 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. [...] sp. z o.o. Oddział w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2016 r. sygn. akt I SA/Po 1738/15 w sprawie ze skargi P. [...] sp. z o.o. Oddział w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia 15 czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu na rzecz P [...] sp. z o.o. Oddział w P. kwotę 2.040 (słownie: dwa tysiące czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1.1. Wyrokiem z 27 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Po 1738/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę P. [...] sp. z o.o. Oddział w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z 15 czerwca 2015 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r.
1.2. Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji przebiegu postępowania wynika, że Spółka wystąpiła do Wójta Gminy R. o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012. W uzasadnieniu wniosku podniesiono, że pierwotnie nieprawidłowo opodatkowano podatkiem od nieruchomości urządzenia techniczne (kontenerowe stacje redukcyjno-pomiarowe, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe, urządzenia techniczne i pomiarowe), które nie stanowią obiektu budowlanego lub obiekt budowlany stanowić będzie tylko ich część (fundamenty pod tymi urządzeniami). Spółka stwierdziła, że wskazane urządzenia nie są też budowlami. Decyzją z 5 marca 2013 r. Wójt Gminy R. określił Spółce wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2012 r. w kwocie 236.494 zł. Organ stwierdził, że budowlą jest nie tylko sama konstrukcja obiektu budowlanego - kontener, ale również fundament oraz ściśle z nimi związane ewentualne urządzenie w postaci instalacji i przyłączy, które są elementami składowymi budowli i zwiększają jej wartość początkową, będącą podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości. 1.3. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu decyzją z 15 czerwca 2015 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W motywach rozstrzygnięcia organ odwoławczy podniósł, że w pełni podziela pogląd prawny wyrażony przez organ I instancji odnośnie kwalifikacji - dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości - urządzeń technicznych służących do redukcji pomiaru gazu zlokalizowanych w stacjach redukcyjno-pomiarowych posadowionych na fundamencie. Stwierdzono, że organ I instancji dokonał prawidłowej wykładni przepisów art. 2 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm., dalej zwana: "u.p.o.l.") w powiązaniu z art. 3 pkt 3, art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm., dalej zwana: "Prawo budowlane") i właściwie zastosował je do stanu faktycznego sprawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty