14.06.2017 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 2410/15

Przepisy prawne nie dają podstaw do ograniczenia pojęcia dochodu w rozumieniu ustawy wyłącznie do przysporzeń w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochód, o jakim mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, służy bowiem nałożeniu na podatnika obciążenia daniną publiczną. Inaczej jest w przypadku ustawy o świadczeniach rodzinnych. W tej sytuacji nie chodzi o pozbawienie osoby części jej dochodów przez władzę publiczną, lecz o ograniczenie zakresu świadczonej pomocy, w sposób wynikający z kryterium dochodowego przyjętego przez prawodawcę.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędzia del. WSA Daria Sachanbińska (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kasprzyk po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 25 marca 2015 r. sygn. akt IV SA/Gl 394/14 w sprawie ze skargi T. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku rodzinnego i dodatku do zasiłku rodzinnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 25 marca 2015 r., sygn. akt IV SA/Gl 394/14, oddalił skargę T. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...], utrzymującą w mocy decyzję Prezydenta Miasta R. z dnia [...] grudnia 2013 r., nr [...], odmawiającą przyznania T. G. prawa do zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem do tego zasiłku, a to z uwagi na brak spełnienia kryterium dochodowego.

Sąd pierwszej instancji, jako podstawę rozstrzygnięcia, przyjął następujące ustalenia w zakresie okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Decyzją z dnia [...] grudnia 2013 r. Prezydent Miasta R. odmówił przyznania T.G. prawa do zasiłku rodzinnego wraz z dodatkiem z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego na dzieci: S. G. i M. G. Wskazując na przepisy art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1456), stwierdził, że strona nie spełniła kryterium dochodowego uprawniającego do przyznania świadczeń, gdyż dochód jej czteroosobowej rodziny, w tym dwojga dzieci, z których żadne nie legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności, w 2012 r. wyniósł 50.222,57 zł (wynagrodzenie netto jej męża z tytułu pracy w kwocie 13.839,70 zł oraz diety z tytułu zagranicznych podróży służbowych w wysokości 36.382,87 zł), co w przeliczeniu na członka rodziny daje średnio miesięcznie kwotę 1.046,30 zł, która to kwota przekracza ustawowe kryterium wynoszące 539 zł o wartość przekraczającą kwotę odpowiadającą najniższemu zasiłkowi rodzinnemu, wynoszącą 77 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne