Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606492)
      • Kadry i płace (26072)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    07.04.2017

    Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 5280/16

    Postawiony w ogłoszeniu i SIWZ wymóg wykazania się przez oferenta wykonaniem kilku robót budowlanych o wartości każdej z nich znacząco przekraczającej wartość pojedynczych i niezwiązanych ze sobą robót do wykonania stanowiących przedmiot zamówienia, narusza przewidziany art. 22 ust. 4 p.z.p., opis sposobu dokonania oceny spełniania warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia.

    Teza urzędowa

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia del. WSA Barbara Mleczko-Jabłońska po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 lipca 2016 r. sygn. akt IV SA/Gl 154/16 w sprawie ze skargi [A.] w K. na decyzję Zarządu Województwa Śląskiego z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty z tytułu zwrotu części dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od [A.] w K. na rzecz Zarządu Województwa Śląskiego 7200 (siedem tysięcy dwieście) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 8 lipca 2016 r. o sygn. akt IV SA/Gl 154/16 oddalił skargę [A.] w K. (dalej: [A.]) na decyzję Zarządu Województwa Śląskiego (dalej: Zarząd) z dnia [...] grudnia 2015 r. o odmowie stwierdzenia nadpłaty z tytułu zwrotu części dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej.

    Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

    Decyzją z dnia [...] grudnia 2015 r. Zarząd utrzymał w mocy własną decyzję z dnia [...] października 2015 r. o odmowie stwierdzenia nadpłaty w kwocie 917 524,06 zł z tytułu zwrotu części dofinansowania przez [A.] realizujący projekt "[...]", na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 25 marca 2010 r. wraz z 8 aneksami w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Wyjaśnił, że w wyniku kontroli postępowania o udzielenie zamówienia publicznego dla wskazanego projektu stwierdzono naruszenie art. 7 w związku z art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.; dalej: p.z.p.) poprzez sformułowanie warunku udziału w postępowaniu w sposób nieadekwatny i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia. W związku z tym Zarząd uznał, że doszło do nieprawidłowości w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 [Dz. U. UE z dnia 31 lipca 2006 r. L 210, s. 25 ze zm.; dalej: rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006] wobec czego nałożył korektę w wysokości 5 % poniesionych wydatków zamówienia i wezwał [A.] do ich zwrotu. W dniu 29 sierpnia 2013 r. [A.] dokonał stosownego zwrotu, natomiast pismem z dnia 29 maja 2015 r. wniósł o stwierdzenie i zwrot nadpłaty z tytułu nienależycie zapłaconej korekty finansowej. Odmawiając zwrotu nadpłaty organ wyjaśnił, że z treści pkt 9.1.b Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) wynika, iż Beneficjent wymagał od wykonawcy wiedzy i doświadczenia oraz potencjału osobowego na poziomie "co najmniej 2 robót budowlanych dotyczących budowy lub modernizacji obiektów kubaturowych o przeznaczeniu laboratoryjnym (...) o wartości robót budowlanych każdej ze wskazanej inwestycji min. 15 mln zł". Skoro w treści SIWZ użyto słów "każdej ze wskazanych inwestycji", to zrozumiałe, że chodziło o 2 inwestycje i każda o wartości min. 15 mln zł. Sformułowanie "robót budowlanych każdej ze wskazanych inwestycji..." świadczy, że każdy z budynków jest inwestycją, na której prowadzi się roboty budowlane. Zarząd odwołał się do definicji "robót budowlanych" w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.) i nie zgodził się z Beneficjentem, że chodziło o łączną wartość dwóch lub większej liczby obiektów kubaturowych. Uznał, że w SIWZ należało napisać "o łącznej wartości 15 mln zł", a nie "o wartości robót każdej ze wskazanej inwestycji..." i stwierdził, że określenie warunków uczestnictwa w postępowaniu sformułowano w sposób niejednoznaczny i mogący budzić wątpliwości. Zdaniem Zarządu postawiony warunek wiedzy i doświadczenia w proporcji do całej wartości zamówienia był nadmierny, bo największa wartość remontu z poszczególnych budynków wyniosła 10 985 401,79 zł. Jeżeli nawet Beneficjent zakładał, że wykonawca będzie jeden, to 4 roboty budowlane dotyczyły czterech obiektów, z których żadna nie była wartości 15 mln zł, więc stawianie wymagań w proporcji do całości postępowania było wygórowane i nieuzasadnione. Postawione warunki udziału w postępowaniu zostały określone w sposób nieproporcjonalny do wartości zamówienia, bowiem nie można przyjąć, że była to jedna robota budowlana na jednym obiekcie budowlanym, lecz cztery roboty budowlane ujęte w jednym zamówieniu publicznym. Uwzględniając aspekt ekonomiczny i zakładając, że Beneficjent podzieliłby zamówienie, organ przyjął, że przy remontach budynków o wartościach 4 201 351 zł, 1 011 032,09 zł i 94 021,32 zł mogłoby się okazać, iż mniejsze firmy zaproponowałyby korzystniejsze oferty. Jeśli zatem Beneficjent, poprzez zawyżenie wartości zamówienia, wyeliminował mniejszych wykonawców, być może stracił możliwość uzyskania niższej oferty i mogło w ten sposób dojść do powstania szkody w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 182 184
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    17.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2025 r., sygn. I GSK 847/24
    Czytaj więcej
    06.05.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Gminy G. w sprawie zwrotu dofinansowania z budżetu UE przez Naczelny Sąd Administracyjny - Wyrok NSA z dnia 6 maja 2025 r., sygn. I GSK 89/25
    Czytaj więcej
    14.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 marca 2025 r., sygn. I GSK 1169/21
    Czytaj więcej
    20.11.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2024 r., sygn. I GSK 940/21
    Czytaj więcej
    27.06.2024
    Nadmierne warunki przetargowe a zasada konkurencyjności w postępowaniu o dofinansowanie - Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 1640/20
    Czytaj więcej
    14.05.2024
    Postanowienie NSA z dnia 14 maja 2024 r., sygn. I GZ 140/24
    Czytaj więcej
    06.03.2024
    Wyrok NSA z dnia 6 marca 2024 r., sygn. I GSK 312/20
    Czytaj więcej
    06.07.2023
    Wyrok NSA z dnia 6 lipca 2023 r., sygn. I GSK 1035/19
    Czytaj więcej
    12.01.2023
    Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2023 r., sygn. I GSK 3339/18
    Czytaj więcej
    22.09.2022 Ubezpieczenia
    Postanowienie NSA z dnia 22 września 2022 r., sygn. II GZ 366/22
    Czytaj więcej
    29.06.2022
    Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. I GSK 1644/21
    Czytaj więcej
    29.06.2022
    Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn. I GSK 1619/21
    Czytaj więcej
    21.05.2021
    Wyrok NSA z dnia 21 maja 2021 r., sygn. I GSK 1739/18
    Czytaj więcej
    24.09.2020
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2020 r., sygn. I GSK 366/18
    Czytaj więcej
    15.10.2019
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2019 r., sygn. I GSK 1414/18
    Czytaj więcej
    15.10.2019
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2019 r., sygn. I GSK 1506/18
    Czytaj więcej
    28.08.2019
    Wyrok NSA z dnia 28 sierpnia 2019 r., sygn. I GSK 1264/18
    Czytaj więcej
    10.05.2018
    Wyrok NSA z dnia 10 maja 2018 r., sygn. I GSK 650/18
    Czytaj więcej
    10.10.2017
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2017 r., sygn. II GSK 113/16
    Czytaj więcej
    13.06.2017
    Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 3644/15
    Czytaj więcej
    10.05.2017
    Wyrok NSA z dnia 10 maja 2017 r., sygn. II GSK 2299/15
    Czytaj więcej
    20.04.2017
    Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 2846/15
    Czytaj więcej
    07.04.2017
    Wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 2545/15
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.