Wyrok NSA z dnia 30 grudnia 2016 r., sygn. I OSK 2509/16
Uznanie za osobę bezrobotną uzależnione jest od warunku pozostawania bez pracy oraz od zdolności i gotowości do podjęcia zatrudnienia, ten ostatni warunek podlega okresowej weryfikacji przez organ.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędzia NSA Marek Stojanowski po rozpoznaniu w dniu 30 grudnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 9 czerwca 2016 r. sygn. akt II SA/Ke 101/16 w sprawie ze skargi L. N. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 czerwca 2016 r., sygn. akt II SA/Ke 101/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę L. N. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] grudnia 2015r. znak: [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej i prawa do zasiłku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
Prezydent Miasta K. decyzją z dnia [...] października 2015 r. orzekł o utracie przez L. N. statusu osoby bezrobotnej oraz prawa do zasiłku od 28 września 2015 r.
Wojewoda [...], po rozpoznaniu odwołania L. N., decyzją z dnia [...] grudnia 2015 r. znak: [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Prezydenta Miasta K. Na wstępie uzasadnienia organ odwoławczy przytoczył treść art. 33 ust. 3 i ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r., poz. 149 ze zm., dalej jako: "ustawa o promocji zatrudnienia"). Następnie wskazał, że L. N. został zarejestrowany w Miejskim Urzędzie Pracy w K. [...] sierpnia 2015 r. jako osoba bezrobotna z prawem do zasiłku od dnia [...] sierpnia 2015 r. W dniu rejestracji zainteresowany otrzymał "Informację dla osób bezrobotnych", zawierającą w swej treści m.in. wykaz obowiązków bezrobotnego oraz okoliczności powodujących utratę statusu osoby bezrobotnej, do których należy także niestawiennictwo w wyznaczonym terminie (część III pkt 8). Tym samym, został on poinformowany o konsekwencjach niestawiennictwa w wyznaczonym terminie w urzędzie pracy oraz o możliwości usprawiedliwienia nieobecności poprzez powiadomienie urzędu w ciągu 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa. Ponadto, w informacji tej wskazano, co należy rozumieć przez uzasadnioną przyczynę niestawiennictwa oraz wyjaśniono, iż w przypadku, gdy przyczyną niestawiennictwa jest choroba lub opieka nad chorym, niezbędne jest przedstawienie zaświadczenia lekarskiego na druku ZUS ZLA. Miejski Urząd Pracy w K. wyznaczył termin kolejnego stawiennictwa na 28 września 2015 r., co zainteresowany potwierdził podpisem (dowód: Karta aktywizacji zawodowej osoby bezrobotnej). Zainteresowany nie stawił się w urzędzie pracy w wyznaczonym dniu i nie powiadomił o przyczynie niestawiennictwa w ciągu 7 dni.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty