02.08.2016

Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2016 r., sygn. I OSK 2497/14

Przyczyny opóźnienia lotu wynikające ze sposobu prowadzenia działalności przez przewoźnika lotniczego w postaci planowania kolejnych rejsów samolotu nie mogą wykluczać odpowiedzialności odszkodowawczej tego przewoźnika, określonej w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 261/2004.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Runge - Lissowska Sędziowie: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędzia del. WSA Marian Wolanin (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Piotr Baryga po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z.o.o. w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 63/14 w sprawie ze skargi [...] Sp. z.o.o. w Warszawie na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów rozporządzenia oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 29 maja 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 63/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] Sp. z o.o. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia naruszenia przez przewoźnika lotniczego przepisów rozporządzenia unijnego.

W uzasadnieniu wyroku wskazano, że powołaną wyżej decyzją z dnia [...] listopada 2013 r., po rozpoznaniu wniosku przewoźnika lotniczego [...] z o.o. o ponowne rozpatrzenie sprawy, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego utrzymał w mocy swoje decyzje: z dnia [...] lutego 2013 r., znak [...] (dotyczy pasażera T. P.), z dnia [...] maja 2013 r., znak [...] (dotyczy pasażera M. W.), z dnia [...] maja 2013 r. znak [...] (dotyczy pasażera H. P.) oraz z dnia [...]maja 2013r. znak [...] (dotyczy pasażerów K. H. i M. G.). W decyzjach tych organ stwierdził naruszenie przez przewoźnika [...] Sp. z o.o. przepisu art. 7 ust. 1 lit. b rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie nr 295/91 (Dz. U. UE L 46 z 17 lutego 2004 r.) poprzez zaniedbanie obowiązku wypłaty wnioskującym pasażerom odszkodowania w wysokości 400 euro dla każdego, ustalił termin usunięcia podanej nieprawidłowości w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji oraz nałożył na przewoźnika lotniczego [...] Sp. z o.o. karę pieniężną za naruszenie postanowień rozporządzenia w wysokości 1.000 zł za każdą osobę wnioskującego pasażera. Według organu, motywem podjętych rozstrzygnięć było to, że przewoźnik lotniczy ani nie wypłacił żadnej ze stron skarżących odszkodowania, ani nie udowodnił, że została spełniona którakolwiek z okoliczności, która wyłączałaby obowiązek odszkodowawczy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne