14.06.2016

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2016 r., sygn. II OSK 2442/14

Skarga kasacyjna jest środkiem prawnym, mającym za zadanie ocenę wyroku sądu, przyjmując za kryterium zgodność z prawem tego orzeczenia.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz (spr.) Sędzia del. WSA Rafał Wolnik Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej W. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 maja 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 86/14 w sprawie ze skargi W. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2013 r. znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 13 maja 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę W. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2013 r., utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji z dnia [...] sierpnia 2013 r. w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego.

W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, iż na podstawie zgłoszenia robót budowlanych z dnia 19 sierpnia 2008 r. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi dokonał przebudowy drogi wojewódzkiej [...] na odcinku od km [...] do km [...]. Zgłoszenie obejmowało również przebudowę istniejącego systemu odwodnienia, sieci wodociągowej i energetycznej oraz zjazdów. Wobec powyższego zgłoszenia Wojewoda Łódzki nie zgłosił sprzeciwu.

Pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. W. S. złożył skargę z żądaniem poprawienia geometrii zjazdów z drogi wojewódzkiej nr [...] na działki o nr [...] do parametrów zjazdów publicznych. Organ nadzoru budowlanego prowadził postępowanie odrębnie w stosunku do każdej z działek. W wyniku przeprowadzonej w dniu 2 października 2012 r. kontroli Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego stwierdził wykonanie zjazdu indywidualnego na działkę nr ew. [...] z drogi wojewódzkiej nr [...] o szerokości 5,00 m i długości 9,00 m o nawierzchni z kostki brukowej, z przepustem o średnicy ok. 40 cm. Zdaniem organu przebudowa zjazdu wymagała uzyskania pozwolenia na budowę, którego inwestor nie posiadał. Z tych też przyczyn postanowieniem z dnia [...] marca 2013 r. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego na podstawie art. 81 c ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm. - zwanej dalej Prawem budowlanym) zobowiązał Zarząd Województwa Łódzkiego do sporządzenia w zakreślonym terminie oceny technicznej robót budowlanych polegających na budowie zjazdu na działkę nr [...] z drogi wojewódzkiej [...] w miejscowości [...], gm. [...]. Inwestor przedłożył wymagane opracowanie, z której wynika, że przebudowano istniejący wcześniej, nieutwardzony zjazd indywidualny bez zmiany jego dotychczasowej funkcji. Przebudowany zjazd spełnia wszystkie wymagania techniczne dla zjazdów indywidualnych i można go bezpiecznie użytkować bez konieczności wykonania dodatkowych robót. Spełnienie żądania skarżącego zastosowania łuków wyokrąglających o promieniu minimum 5 m wymaga zmiany pasa drogowego, tym samym wykraczając poza ramy przebudowy zjazdu. Według informacji inwestora skarżący nie powiadomił zarządcy drogi o prowadzonej działalności gospodarczej, co uniemożliwiło odpowiednio wcześniej zaplanowanie rozbudowy zjazdu zamiast jego przebudowy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne