Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    25.11.2016 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2016 r., sygn. I GSK 526/15

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 25 marca 2014 r. sygn. akt I SA/Rz 7/14 w sprawie ze skargi A. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu z dnia [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    I

    Wyrokiem z dna 25 marca 2014 r. (sygn. akt I SA/Rz 7/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; zw. dalej "p.p.s.a."), oddalił skargi A. P. na dwanaście decyzji Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu z dnia [...] października 2013 r. (nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...]) w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego za poszczególne miesiące od stycznia do grudnia 2008 r.

    Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te wskazały, że w toku kontroli podatkowej przeprowadzonej u skarżącego (prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa "[...]") stwierdzono nieprawidłowości w zakresie obrotu olejem opałowym. Kontrolujący ustalili, że skarżący dokonywał sprzedaży oleju opałowego (na rzecz osób fizycznych prowadzących działalności gospodarczą, jak i na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej) z zastosowaniem obniżonej stawki podatku akcyzowego (232 zł/1000 litrów) bez zachowania określonych w przepisach norm w zakresie uzyskania oświadczeń od nabywców oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe. W toku postępowania podatkowego organ I instancji przeprowadził weryfikację oświadczeń złożonych przez osoby fizyczne w związku z zakupem oleju opałowego w zakresie zawartych w nich danych osobowych. Dane z zakwestionowanych oświadczeń sprawdzono w Systemie Rejestracji Centralnej (SeRCe), który umożliwia dostęp do danych z centralnych rejestrów państwowych związanych z ewidencją ludności, w tym również przeglądanie wszystkich aktualnych oraz historycznych danych rejestracyjnych osoby fizycznej (system ten integruje dane osobowe zgromadzone w Krajowej Ewidencji Podatników z danymi rejestru PESEL, co pozwala na sprawdzenie danych osobowych podatników zapisanych w KEP w oparciu o bazę danych PESEL). Na tej podstawie ustalono, że niektóre z oświadczeń zawierały nieprawdziwe dane nabywców, co uniemożliwiało ich identyfikację, a tym samym sprawdzenie czy olej został wykorzystany zgodnie z przeznaczeniem. Z uwagi na to organ I instancji uznał, że skarżący naruszył warunki zastosowania obniżonej stawki akcyzy (określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.; dalej powoływanego jako "rozporządzenie MF z 22 kwietnia 2004 r."). Zdaniem organu, brak udokumentowania sprzedaży oleju opałowego na cele opałowe był równoznaczny z przyjęciem użycia go w innym celu niż opałowy i w konsekwencji zastosowaniem stawki akcyzy 2000 zł/ 1000 litrów, określonej w art. 65 ust. 1a ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). W związku z tym Naczelnik Urzędu Celnego w Katowicach wydał w dniu [...] czerwca 2013 r. decyzje, którymi określił skarżącemu zobowiązania podatkowe w podatku akcyzowym za: styczeń 2008 r. ([...] zł), luty 2008 r. ([...] zł), marzec 2008 r. ([...] zł), kwiecień 2008 r. ([...] zł), maj 2008 r. ([...] zł), czerwiec 2008 r. ([...] zł), lipiec 2008 r. ([...] zł), sierpień 2008 r. ([...] zł), wrzesień 2008 r. ([...] zł), październik 2008 r. ([...] zł), listopad 2008 r. ([...] zł), grudzień 2008 r. ([...] zł). Po rozpatrzeniu odwołań strony, Dyrektor Izby Celnej decyzjami z [...] października 2013 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcia organu I instancji dotyczące określenia zobowiązania w akcyzie za styczeń-czerwiec, sierpień, wrzesień, listopad i grudzień 2008 r., natomiast uchylił decyzje dotyczące akcyzy za lipiec i październik 2008 r. i w tym zakresie orzekł co do istoty sprawy poprzez określenie skarżącemu zobowiązania podatkowego za te miesiące w niższej wysokości. Organ odwoławczy podzielił stanowisko organu I instancji, że postępowanie bezsprzecznie wykazało, że składane przez nabywców oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów posiadały nie tylko braki formalne w postaci niepełnego adresu nabywcy, nieczytelnych danych, ale przede wszystkim zawierały fikcyjne dane nabywców, jak również nieprawdziwe numery PESEL i NIP. W konsekwencji oświadczenia te słusznie zostały uznane za niespełniające wymogów określonych w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia MF z 22 kwietnia 2004 r. Dyrektor Izby Celnej uznał przy tym, że zgromadzony w aktach sprawy materiał dowodowy jest wystarczający do podjęcia rozstrzygnięcia i odmówił zawieszenia postępowania oraz przeprowadzenia wnioskowanych przez pełnomocnika strony dowodów z przesłuchania strony oraz pracowników firmy na okoliczność sprzedaży oleju opałowego na rzecz osób nabywających olej opałowy na podstawie kwestionowanych oświadczeń oraz składania oświadczeń o przeznaczeniu zakupionego oleju, przesłuchania w charakterze świadków osób przebywających pod adresami wskazanymi na zakwestionowanych oświadczeniach, z opinii biegłego celem zbadania podpisów widniejących na spornych oświadczeniach, dokonanie oględzin miejsc dostarczenia oleju opałowego wskazanych w oświadczeniach, ustalenie w drodze wywiadu środowiskowego za pośrednictwem organów Policji, miejsca zamieszkania poszczególnych osób z zakwestionowanych oświadczeń, wystąpienie do właściwych Urzędów Miasta celem ustalenia miejsc zamieszkania poszczególnych nabywców oleju opałowego, skierowanie pod wskazany w oświadczeniu adres zapytania czy osoba zamieszkuje pod wskazanym adresem, przeprowadzenie przesłuchania w charakterze świadków nabywców oleju opałowego po dokonanych ustaleniach.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • AKCYZA
    • Prawo do korekty obniżającej akcyzę pobraną z tytułu WNT samochodu osobowego – wyrok NSA
    • Projekty - sierpień-wrzesień 2025
    • Prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego bez certyfikatu małego producenta piwa – zmiana interpretacji
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kwiecień 2025 r.
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    08.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 937/22
    Czytaj więcej
    08.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 616/22
    Czytaj więcej
    08.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 615/22
    Czytaj więcej
    14.12.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. I FSK 590/22
    Czytaj więcej
    14.12.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. I FSK 593/22
    Czytaj więcej
    14.12.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. I FSK 592/22
    Czytaj więcej
    14.12.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. I FSK 577/22
    Czytaj więcej
    26.08.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2022 r., sygn. I GSK 3128/18
    Czytaj więcej
    14.06.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. I GSK 2235/18
    Czytaj więcej
    19.05.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 19 maja 2022 r., sygn. I GSK 2488/18
    Czytaj więcej
    02.03.2022 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 2 marca 2022 r., sygn. I GSK 2326/18
    Czytaj więcej
    01.09.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.161.2021.1.JS
    Czytaj więcej
    31.08.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.148.2021.1.JS
    Czytaj więcej
    16.07.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.103.2021.1.MK
    Czytaj więcej
    14.07.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 14 lipca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.109.2021.1.MK
    Czytaj więcej
    14.06.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.76.2021.2.MK
    Czytaj więcej
    04.05.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 4 maja 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.56.2021.1.MK
    Czytaj więcej
    04.01.2021 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.180.2020.2.MK
    Czytaj więcej
    17.11.2020 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2020 r., sygn. I GSK 969/17
    Czytaj więcej
    05.11.2020 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2020 r., sygn. I GSK 98/20
    Czytaj więcej
    30.06.2020 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 30.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.70.2020.3.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.70.2020.3.MK
    Czytaj więcej
    25.06.2020 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 25.06.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.86.2020.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.86.2020.2.MK
    Czytaj więcej
    02.12.2019 Podatki
    Interpretacja indywidualna z dnia 02.12.2019, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.232.2019.1.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.232.2019.1.MK
    Czytaj więcej
    17.09.2019 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 17 września 2019 r., sygn. I GSK 2140/18
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.