Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 437/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka-Medek, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 22 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. akt III SA/Gl 967/14 w sprawie ze skargi Gminy C. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 kwietnia 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów na rzecz Gminy C. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 26 listopada 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy C. (dalej: skarżąca, wnioskodawca, gmina) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 3 kwietnia 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną oraz stwierdził, że zaskarżona interpretacja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku.
2. Przedstawiając stan faktyczny Sąd pierwszej instancji przypomniał, że wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że gmina w ramach realizacji zadań własnych wybudowała trzy sale gimnastyczne przy ośrodkach szkolnych. Wydatki związane z inwestycją poniesione do 30 października 2010 r. ujęte zostały w fakturach VAT wystawionych dla Urzędu Miejskiego, a po tej dacie - na gminę, jako podatnika VAT. Gotowe obiekty weszły w stan środków trwałych gminy, a następnie zostały przekazane w nieodpłatne użytkowanie gminnej jednostce budżetowej - Zespołowi Obsługi Placówek Oświatowych (dalej: ZOPO). Obiekty te są wykorzystywane do działalności niepodatkowanej VAT (sportowej i wychowawczej w ramach zadań własnych gminy) jak również do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT (wynajmowane lub dzierżawione na podstawie umów cywilnoprawnych). Gmina i ZOPO są zarejestrowane jako odrębni podatnicy - podatek naliczony z faktur związanych z realizacją zadań inwestycyjnych jest rozliczany przez gminę, a podatek związany z działalnością komercyjną przez ZOPO. Wnioskodawca podał, że do tej pory gmina nie rozliczyła podatkowo poniesionych wydatków inwestycyjnych. Dodatkowo w ocenie wnioskodawcy nie jest możliwe obiektywne przyporządkowanie kwot podatku naliczonego do czynności, w stosunku do których przysługuje prawo do odliczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty