Wyrok NSA z dnia 21 lipca 2016 r., sygn. II FSK 1953/14
Nie sposób przyjąć, że każde naruszenie przepisów kontroli skutkuje sankcją z art. 77 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawodawca zastrzegł zastosowanie sankcji tylko dla naruszenia mającego istotny wpływ na wynik kontroli.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędzia WSA (del.) Ewa Radziszewska- Krupa, Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 21 lipca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 24 stycznia 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 1926/13 w sprawie ze skargi C. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 15 lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2009 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu, 2) zasądza od C. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu kwotę 775 (słownie: siedemset siedemdziesiąt pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 24 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 1926/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną przez C. [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2009 r. W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji podał, że Prezydent W. decyzją z dnia 12 kwietnia 2013 r. określił spółce wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2009 r. Organ podatkowy pierwszej instancji mając na uwadze ustalenia zawarte w protokole kontroli z dnia 18 listopada 2011 r., wszczął wobec skarżącej spółki postępowanie podatkowe, w wyniku którego ustalił, że skarżąca spółka w złożonej korekcie deklaracji na podatek od nieruchomości na 2009 r. powinna wykazać do opodatkowania, poza gruntami, budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej tj. tablice reklamowe w liczbie 51 sztuk. Organ podatkowy pierwszej instancji przyjął na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, pochodzącego również z kontroli podatkowej, że będące własnością skarżącej spółki tablice reklamowe, ze względu na ich konstrukcję, wielkość, osadzenie w fundamencie, trwałe powiązanie z gruntem, konieczność uzyskania pozwolenia na ich budowę, stanowią budowle w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm., dalej "u.p.o.l.") odsyłającego do art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm., dalej "prawo budowlane"). W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał również, że na skarżącej spółce ciąży obowiązek uiszczenia odsetek.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty