Wyrok NSA z dnia 10 marca 2015 r., sygn. II OSK 1884/13
W orzecznictwie wskazuje się, że legitymacja w obu unormowaniach jest inaczej ukształtowana i w odmienny sposób uregulowana. Nie istnieje automatyzm pozwalający na rozciągnięcie uprawnienia do działania wynikającego z art. 18 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym na legitymację do złożenia skargi na gruncie przepisów ustawy samorządowej. Ona materializuje się wówczas, gdy doszło do naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia danego podmiotu podjętą uchwałą.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 12 kwietnia 2013 r. sygn. akt II SA/Po 73/13 w sprawie ze skargi L. z siedzibą w L. na uchwałę Rady Miejskiej Leszna z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 12 kwietnia 2013r., sygn. akt II SA/ Po 73/13, oddalił skargę L. na uchwałę Rady Miejskiej Leszna z dnia [...] kwietnia 2012 roku, Nr [...], w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W uzasadnieniu wyroku podano, że uchwałą z dnia 2012 r. nr [...] Rada Miejska Leszna przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w rejonie centrum L. - część A. Załącznik nr 2 ww. uchwały zawiera rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu planu. Pismem z dnia [...] października 2012 r. L. wezwało Radę Miejską Leszna do zaprzestania naruszenia prawa, polegającego na niezastosowaniu się przez organ administracyjny do wymogów proceduralnych określonych w art. 20 ust. 2 oraz w art. 28 ust. 1 ustawy dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, przy podejmowaniu uchwały nr [...] Rady Miejskiej Leszna z dnia [...] kwietnia 2012 r. i podjęcia uchwały dotkniętej nieważnością. Strona podniosła, iż rozpatrzenie uwag do planu powinno być czynnością odrębną od uchwalenia planu. Organ uchwalający plan miejscowy winien wpierw w indywidualnym głosowaniu odnieść się do uwag zgłoszonych do projektu planu. Tymczasem przy uchwaleniu przedmiotowego planu nie doszło do rozpoznania uwag. Wezwanie to pozostało bez odpowiedzi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
