Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606708)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88729)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35839)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    01.12.2015

    Wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 2231/15

    Podwójny charakter aktu powołania na stanowisko dyrektora odwołania ze stanowiska instytucji kultury z jednej strony, przesądza o objęciu go nadzorem wojewody, a w konsekwencji kontrolą sądu administracyjnego, a z drugiej, o możliwości poddania sporów z tego tytułu kontroli sądów powszechnych sądów pracy.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 1 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Miasta i Gminy C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 3 czerwca 2015 r. sygn. akt II SA/Ke 351/15 w sprawie ze skargi Miasta i Gminy C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia [...] marca 2015 r. znak: [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia dotyczącego odwołania dyrektora oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Przedmiotem skargi kasacyjnej, wniesionej do Naczelnego Sądu Administracyjnego przez Miasto i Gminę C., jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt II SA/Ke 351/15, którym oddalono jej skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego z dnia [...] marca 2015 r., nr [...], wydane w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie odwołania Dyrektora C. Centrum Kultury w C.

    Wyrok wydany został w następujących, ustalonych przez Sąd I instancji, okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

    Wojewoda Świętokrzyski opisanym wyżej rozstrzygnięciem nadzorczym, na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zmianami), dalej w skrócie: "u.s.g.", stwierdził nieważność zarządzenia Nr [...] Burmistrza Miasta i Gminy C. z dnia [...] stycznia 2015 r. w sprawie odwołania W. M. ze stanowiska Dyrektora C. Centrum Kultury w C. W uzasadnieniu organ nadzoru podniósł, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012, poz. 406 ze zmianami), dalej zwanej ustawą, dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie. Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu. Odwołany Dyrektor został powołany na stanowisko dyrektora C. Centrum Kultury w C. w listopadzie 2014 r., bez przeprowadzenia konkursu. Stosownie więc do art. 15 ust. 1 ustawy organ przed wydaniem zarządzenia o odwołaniu powinien zwrócić się do związków zawodowych działających w tej instytucji kultury, a także do właściwych stowarzyszeń zawodowych i twórczych o wydanie opinii. Wprawdzie w C. Centrum Kultury nie działały związki zawodowe, a zatem nie zachodziła konieczność zasięgnięcia ich opinii, jednak obowiązkiem Burmistrza było dokładne ustalenie jakie stowarzyszenia zawodowe i twórcze, właściwe ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez C. Centrum Kultury, działają na terenie Gminy C. W dalszej kolejności Burmistrz powinien zasięgnąć ich opinii przed odwołaniem dyrektora tej instytucji kultury. Zdaniem organu nadzoru z akt sprawy nie wynikało, aby Burmistrz przed wydaniem zarządzenia poczynił jakiekolwiek ustalenia w kwestii działania na terenie Gminy takich stowarzyszeń, co oznacza, że naruszył wymaganą przepisami prawa procedurę odwołania dyrektora instytucji kultury.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Art./§ 91
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1359/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1134/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1489/25
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2391/22
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 621/25
    Czytaj więcej
    14.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 października 2025 r., sygn. III OSK 620/25
    Czytaj więcej
    07.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 7 października 2025 r., sygn. II GSK 2311/23
    Czytaj więcej
    04.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I GSK 1691/22
    Czytaj więcej
    03.09.2025
    Wyrok NSA z dnia 3 września 2025 r., sygn. III OSK 2917/24
    Czytaj więcej
    26.08.2025
    Wyrok NSA z dnia 26 sierpnia 2025 r., sygn. III OSK 670/25
    Czytaj więcej
    15.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 lipca 2025 r., sygn. II OSK 325/23
    Czytaj więcej
    08.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2025 r., sygn. III OSK 279/25
    Czytaj więcej
    27.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 27 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 373/25
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1165/22
    Czytaj więcej
    17.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 2049/23
    Czytaj więcej
    11.06.2025
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2025 r., sygn. III OSK 1420/24
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 937/22
    Czytaj więcej
    30.05.2025
    Postanowienie NSA z dnia 30 maja 2025 r., sygn. III OSK 936/22
    Czytaj więcej
    16.05.2025
    Skarga kasacyjna odrzucona z powodu nieopublikowania uchwały gminnej jako aktu prawa miejscowego - Wyrok NSA z dnia 16 maja 2025 r., sygn. III OSK 960/24
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA i przekazanie sprawy dotyczącej statutu sołectwa do ponownego rozpoznania w sprawie braku konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7287/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania z powodu uznania za przeprowadzone obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa. - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6576/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Naczelny Sąd Administracyjny: Stwierdzenie nieważności uchwały o statucie sołectwa z powodu braku rzeczywistych konsultacji społecznych - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7050/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    NSA uchyla wyrok WSA z powodu błędnego uznania braku przeprowadzenia konsultacji społecznych przy uchwalaniu statutu sołectwa Lubcza - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 7552/21
    Czytaj więcej
    07.05.2025
    Uchylenie wyroku WSA z powodu braku obligatoryjnych konsultacji społecznych przed uchwaleniem statutu sołectwa Czarmuń - Wyrok NSA z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III OSK 6923/21
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.