Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2015 r., sygn. I OSK 619/14
W ocenie sądu takie rozszerzenie materiału dowodowego znajduje umocowanie w przepisach prawa. Sądy administracyjne wielokrotnie potwierdzały w swych orzeczeniach, że zapisy w ewidencji gruntów i budynków mają jedynie charakter techniczno-deklaratoryjny.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska sędzia NSA Elżbieta Kremer (spr.) sędzia del. WSA Dorota Apostolidis Protokolant starszy asystent sędziego Piotr Baryga po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 października 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 550/13 w sprawie ze skarg E. P., B. P. i J. M. oraz L. P. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie ewidencji gruntów i budynków oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 24 października 2013 r., IV SA/Wa 550/13 oddalił skargi E. P., B. P. i J. M. oraz L. P. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie ewidencji gruntów i budynków.
Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:
Decyzją nr [...] z dnia [...] maja 2012 r. Starosta [...] po rozpatrzeniu wniosku [...] postanowił zaktualizować dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków poprzez wprowadzenie zmiany oznaczenia użytków gruntowych w działkach nr [...] i [...] z obrębu [...] oraz działki nr [...] z obrębu [...] zgodnie z opracowaniem geodezyjnym i kartograficznym zarejestrowanym w Państwowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w [...] pod nr ewidencyjnym [...]. Starosta wskazał, że postępowanie zostało zainicjowane wnioskiem z dnia [...] sierpnia 2005r. i ostatnio wydana przez organ odwoławczy decyzja kasatoryjna z dnia [...] sierpnia 2011r. wskazywała, że organ I instancji powinien jednoznacznie ustalić jakie jest przeznaczenie przedmiotowych działek w planie miejscowym lub decyzji o warunkach zabudowy oraz zweryfikować w terenie aktualne funkcje przedmiotowych działek, co może nastąpić czy to przez wizję w terenie czy jako wynik opracowania geodezyjnego. Obecnie rozpoznając sprawę Starosta zlecił sporządzenie opracowania geodezyjnego i kartograficznego - operat zawierający wykaz zmian danych ewidencyjnych został wykonany przez geodetę uprawnionego [...] i zarejestrowany w Państwowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w [...] pod nr ewidencyjnym [...]. Uzyskano także informacje odnośnie przeznaczenia działek w planie miejscowym. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu działki nr [...] i [...] z obrębu [...] położone są w obszarze przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniowo-usługową oraz ulice, co do działki nr [...] z obrębu [...] brak jest obowiązującego planu. Organ w powołaniu na opracowanie geodezyjne sporządzone przez [...] oraz analizując zapisy załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) regulującego zasady zaliczania gruntów do poszczególnych użytków gruntowych stwierdził, że: działka nr [...] o pow. 0,3085 ha składa się z następujących użytków: grunty orne (RIVb) o pow. 0,1857 ha, grunty orne (RV) o pow. 0,0068 ha i tereny mieszkaniowe (B) o pow. 0,1160 ha; działka nr [...] o pow. 0,9242 ha składa się z następujących użytków: łąki trwałe (ŁIV) o pow. 0,4578 ha, łąki trwałe (ŁV) o pow. 0,3992 ha, inne tereny zabudowane (Bi) o pow. 0,0673 ha; działka nr [...] o pow. 0,3658 ha składa się z następujących użytków: grunty orne (RIVb) o pow. 0,0720 ha, grunty orne (RV) o pow. 0,1640 ha i tereny mieszkaniowe (B) o pow. 0,1297 ha. Przywołano przepisy § - § 44 ust. 2, 45 i 46 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków na potwierdzenie obowiązku organu utrzymywania operatu ewidencyjnego w stanie aktualności oraz zasad i podstaw wprowadzania zmian w ewidencji. Na zakończenie Starosta wskazał, że dokumenty związane z opłacaniem podatku od nieruchomości nie stanowią podstawy do oznaczania użytków gruntowych. To podatek stosownie do art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne naliczany jest w oparciu o dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty