Wyrok NSA z dnia 18 września 2015 r., sygn. II OSK 145/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz Sędziowie sędzia NSA Andrzej Gliniecki /spr./ sędzia del. WSA Jerzy Siegień Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 18 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. S. i A. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 września 2013 r. sygn. akt II SA/Łd 499/13 w sprawie ze skargi L. S. i A. F. na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 17 września 2013 r., sygn. akt II SA/Łd 499/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, oddalił skargę Ł. S. i A. F. na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki.
Jak wynika z akt sprawy, po wszczęciu postępowania w sprawie budowy budynku garażowego o wymiarach 5,60 x 8 m realizowanego na działce nr [...] położonej w W., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieluniu postanowieniem nr [...] z dnia [...] września 2010 r. nałożył na A. F. oraz Ł. S. obowiązek wstrzymania budowy budynku garażowego oraz zobowiązał do przedłożenia dokumentów, o których mowa w art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118). W odpowiedzi inwestorzy złożyli 3 egzemplarze projektu budowlanego przedmiotowych garaży wraz z decyzją o warunkach zabudowy z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...], co organ, zgodnie z art. 48 ust. 5 Pr. bud. potraktował jako wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego. Przeprowadzone w dniu 15 lutego 2011 r. oględziny budowy wykazały zgodność załączonego do wniosku projektu budowlanego ze stanem faktycznym na budowie. Postępowanie wyjaśniające nie wykazało prowadzenia robót po ich wstrzymaniu, nie miał więc zastosowanie art. 50a Pr. bud. Postanowieniem z dnia [...] lutego 2011 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieluniu wezwał inwestorów do usunięcia szeregu nieprawidłowości w przedłożonym projekcie budowlanym na podstawie art. 49 ust. 3 Pr. bud. Wobec usunięcia nieprawidłowości projektu budowlanego, postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieluniu na podstawie art. 49 ust. 1 i 2 Pr. bud. ustalił opłatę legalizacyjną przedmiotowego budynku garażowego w wysokości 375 000,00 zł. Postanowienie to w wyniku postępowania zażaleniowego zostało uchylone przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi postanowieniem z dnia [...] maja 2011 r. nr [...]. W wyniku ponownie przeprowadzonego postępowania Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieluniu decyzją z dna [...] sierpnia 2011 r. nr [...] na podstawie art. 48 ust. 4 Pr. bud. nałożył obowiązek rozbiórki obiektu objętego postępowaniem z uwagi na brak oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Decyzja ta została uchylona przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi decyzją z dnia [...] maja 2012 r. nr [...], konsekwencją czego było ponowne ustalenie przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Wieluniu opłaty legalizacyjnej budynku postanowieniem z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...]. Zostało ono również uchylone przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] z uwagi na szereg wad projektu budowlanego załączonego do wniosku o jego zatwierdzenie. Postanowieniem nr [...] z dnia [...] października 2012 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieluniu nałożył na inwestorów obowiązek usunięcia nieprawidłowości w przedłożonym projekcie budowlanym, na podstawie art. 49 ust. 3 Pr. bud. dotyczących niezgodności z zapisami rozporządzenia o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 ze zm.). Organ wskazał, iż dokonano pomiarów miejsc postojowych z naruszeniem § 104 ust. 3 rozporządzenia, ponadto projekt budowlany nie przewiduje wykonania instalacji elektrycznej, której obowiązek realizacji wynika z § 102 pkt 3 rozporządzenia. Wspomniane nieprawidłowości nie zostały przez zobowiązanych usunięte w wyznaczonym terminie, tj. do 30 listopada 2012 r., co spowodowało zastosowanie art. 48 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane i wydanie decyzji przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Wieluniu z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] orzekającej o nakazie rozbiórki budynku garażowego na działce nr 469/2 w Wieluniu wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty