Wyrok NSA z dnia 3 września 2015 r., sygn. II GSK 1699/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska (spr.) Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska Sędzia del. WSA Małgorzata Jużków Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 3 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 24 lipca 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 838/13 w sprawie ze skargi S. w P. na postanowienie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia stowarzyszenia do udziału na prawach strony w postępowaniu dotyczącym ruchu zakładu górniczego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego na rzecz S. w P. 120 (sto dwadzieścia) zł tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 24 lipca 2013 r. o sygn. akt III SA/Gl 838/13, po rozpoznaniu sprawy ze skargi S. w P. (dalej: S.) na postanowienie Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego (dalej: Prezes WUG) z dnia [...] stycznia 2013 r. o odmowie dopuszczenia stowarzyszenia do udziału na prawach strony w postępowaniu dotyczącym ruchu zakładu górniczego, uchylił zaskarżone postanowienie i zasądził od organu na rzecz S. koszty postępowania sądowego.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.
Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2013 r. Prezes WUG, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), dalej: k.p.a. utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w G. z dnia [...] grudnia 2012 r., którym na podstawie art. 31 § 2 k.p.a., odmówiono dopuszczenia S. do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym wszczętym na wniosek K. S.A. w K. z dnia [...] listopada 2012 r. w sprawie zatwierdzenia planu ruchu K. S.A. Oddział KWK "[...]" w Z. na lata 2013-2015. Prezes WUG stwierdził, że określone statutem cele działania S. odpowiadają przedmiotowi postępowania dotyczącego zatwierdzenia planu ruchu KWK "[...]", co uzasadniałoby udział tej organizacji w postępowaniu, jednak sprzeciwia się temu brak interesu społecznego - niezbędnego w świetle art. 31 § 1 k.p.a. Organ stwierdził, że S. jest organizacją ekologiczną w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), dalej: ustawa o udostępnianiu informacji (...) i uznał, że udział takiej organizacji, która jest podmiotem nieposiadającym fachowej wiedzy z zakresu górnictwa i ochrony środowiska, w postępowaniu dotyczącym zatwierdzenia planu ruchu zakładu górniczego nie doprowadzi do lepszego wyjaśnienia sprawy, nie przyśpieszy jej załatwienia i nie przyczyni się do wypełnienia innych celów postępowania. Odwołując się m.in. do przepisów ustawy o udostępnianiu informacji (...) tj. do art. 79 ust. 1 i art. 44 cyt. ustawy, Prezes WUG uznał, że w przypadku przedsięwzięć polegających na wydobywaniu kopalin ze złoża metodą podziemną, udział organizacji społecznej, w tym ekologicznej - co do zasady - powinien się ograniczać do postępowania dotyczącego decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zdaniem organu powyższe wynika z art. 33 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981 ze zm.), dalej: p.g.g., który przewiduje, że jeżeli koncesja jest poprzedzona decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, podjętą w postępowaniu toczącym się z udziałem społeczeństwa, w postępowaniu koncesyjnym, nie stosuje się przepisów o udziale organizacji społecznych. Wobec powyższego dopuszczenie organizacji społecznej do postępowania dotyczącego zatwierdzenia planu ruchu zakładu górniczego może mieć miejsce jedynie w wyjątkowych przypadkach. Za bez znaczenia organ uznał okoliczność, że członkami S. są osoby zamieszkujące teren górniczy, a także informację o wynikach kontroli NIK i negatywną opinię Wójta Gminy G.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty