Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2014 r., sygn. I GSK 1828/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Sieńczyło - Chlabicz Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Protokolant Jerzy Stelmaszuk po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. S.-W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 120/13, w sprawie ze skargi J. S.-W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] listopada 2012 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. S.-W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej we W. kwotę 1200 (tysiąc dwieście) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we W. wyrokiem z dnia 25 lipca 2013 r. oddalił skargę J. S. - W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] listopada 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
w wyniku przeprowadzonej kontroli w zakresie rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku akcyzowego w związku z dokonanym obrotem olejem opalowym w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2007 r. prowadzonej przez skarżącą działalności gospodarczej w zakresie obrotu olejem opalowym lekkim, Naczelnik Urzędu Celnego we W. ustalił, że skarżąca w czerwcu 2007 r. dokonała sprzedaży 8.886 litrów oleju opałowego w 11 transakcjach na podstawie paragonów. W odniesieniu do 7.926 litrów sprzedanego oleju organ zakwestionował zastosowanie preferencyjnej stawki w podatku akcyzowym.
W tym stanie sprawy Naczelnik Urzędu Celnego we W., decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. określił skarżącej zobowiązanie w podatku akcyzowym za miesiąc czerwiec 2007 r. w kwocie 15.852 złotych.
Objętą skarga decyzją z dnia 7 listopada 2012 r. Dyrektor Izby Celnej we W. utrzymał w mocy rozstrzygniecie organu I instancji wskazując w uzasadnieniu, iż w toku postępowania przeprowadzonego przez organy obu instancji dokonano przede wszystkim weryfikacji transakcji sprzedaży oleju osobą fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej. Weryfikacji podlegały dane osobowo - adresowe zawarte w oświadczeniach o nabyciu oleju na cele opałowe. Na podstawie tak zebranego materiału dowodowego organ odwoławczy zakwestionował 10 oświadczeń zakupu oleju opałowego z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości oświadczeń, dotyczące braku danych osobowych, nieprawdziwości danych oraz braku potwierdzenia zakupu poszczególnych osób, których dane oświadczenia zawierały. Braki te dyskwalifikowały, w ocenie organu, zakwestionowane oświadczenia jako zaświadczające o sprzedaży oleju na cele opałowe. Organ odwoławczy stwierdził, że skoro oświadczenia nie odpowiadały wymogom określonym w § 4 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm., dalej: rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego) to sprzedaż oleju w wymienionej ilości podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym z zastosowaniem stawki 2.000 złotych od 1.000 litrów oleju, stosownie do treści art. 65 ust. 1a pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm., dalej: ustaw o podatku akcyzowym).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty