Wyrok NSA z dnia 21 sierpnia 2014 r., sygn. I GSK 1233/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędziowie NSA Ludmiła Jajkiewicz Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 21 sierpnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Spółki jawnej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 204/13 w sprawie ze skargi A. Spółki jawnej w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. Spółki jawnej w [...] na rzecz Dyrektora Izby Celnej w [...] 600 (sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I
Wyrokiem z dnia 17 kwietnia 2013 r. o sygn. akt I SA/Gd 204/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), oddalił skargę A. Spółki jawnej z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2012 r. (nr [...]), którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] września 2012 r., określającą skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki [...].
Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że w dniu [...] listopada 2007 r. A. Sp. j. nabyła w Niemczech nowy pojazd typu pick-up marki [...] (nr identyfikacyjny [...]) w wersji nadwozia [...] (czterodrzwiowy, pięciomiejscowy), posiadający oddzielną skrzynię ładunkową. Przed dniem zakupu pojazd został zarejestrowany w Niemczech, przy czym w dowodzie rejestracyjnym została umieszczona adnotacja, że jest to pojazd pięcioosobowy ciężarowy z otwartą skrzynią. Ponadto na podstawie oględzin pojazdu ustalono, że pojazd jest wyposażony w dwa rzędy siedzeń do przewozu pięciu osób, posiada pasy bezpieczeństwa dla wszystkich siedzeń, tapicerkę drzwi, drzwi pasażerskie wyposażone w podłokietniki, mechanizm opuszczania szyb, klamki wewnętrzne i zewnętrzne, a także przestrzeń ładunkową. Ustalono również, że stosunek długości przestrzeni ładunkowej przy zamkniętej burcie tylnej do długości rozstawu osi w wersji fabrycznej według producenta wyniósł w proporcji 132,5 cm do 300 cm oraz 151 cm do 300 cm przy zastosowaniu panela przedłużającego burtę. Organy podatkowe uznały, że stwierdzone cechy przedmiotowego pojazdu wskazują, że powinien on być klasyfikowany do pozycji CN 8703 (obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne zasadniczo przeznaczone do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi), zaś nabycie wewnątrzwspólnotowe tak klasyfikowanych pojazdów podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 80 ust. 1, 2, 3 pkt 3, art. 81 ust. 1 pkt 1 i 2 i art. 82 ust. 3 w zw. z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). Dokonując takiej klasyfikacji pojazdu, organy podatkowe powołały się m.in. na treść Not wyjaśniających do Systemu Zharmonizowanego do Nomenklatury Scalonej (CN) dotyczących pozycji CN 8703. Zdaniem tychże organów, wyposażenie przedmiotowego pojazdu typu pick-up wskazuje, że służy on zasadniczo do przewozu pasażerów, natomiast fakt, że pojazd posiada przestrzeń ładunkową zwiększa jego zastosowanie także do przewozu towarów, przy czym jest to funkcja uzupełniająca, a nie dominująca. W konsekwencji Naczelnik Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] września 2012 r. określił skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego pojazdu w wysokości [...] zł, zaś po rozpatrzeniu odwołania strony Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] grudnia 2012 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji. Za moment powstania obowiązku podatkowego przyjęto dzień przekroczenia przez pojazd granicy ([...] listopada 2007 r.). Do obliczenia należnej akcyzy organy podatkowe przyjęły wartość pojazdu według rachunku zakupu z dnia [...] listopada 2007 r., kurs euro z [...] listopada 2007 r., stawkę podatku 13,6%. Organ stwierdził przy tym, że akcyza obliczona od podstawy opodatkowania wynikającej z rachunku jest niższa niż wartość rezydualnej akcyzy zawartej w cenie podobnego samochodu osobowego sprzedawanego na terytorium kraju.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty