Wyrok NSA z dnia 23 września 2014 r., sygn. I GSK 1847/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędziowie NSA Zofia Borowicz Gabriela Jyż (spr.) Protokolant Nina Szyller po rozpoznaniu w dniu 23 września 2014 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B..P. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 24 lipca 2013 r. sygn. akt V SA/Wa 749/13 w sprawie ze skargi B..P. Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 24 lipca 2013 r. oddalił skargę B.Spółki z o.o. w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] grudnia 2012 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Stan sprawy przyjęty przez Sąd I instancji przedstawiał się następująco:
Dyrektor Izby Celnej zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego II w W. z dnia [...] października 2012 r., określająca skarżącej spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w wysokości 15.978 złotych. Organ odwoławczy wskazał w motywach uzasadnienia, że istotą sprawy było ustalenie czy sprowadzony przez spółkę pojazd kempingowy był wyrobem akcyzowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 20, poz. 257 ze zm., dalej: ustawa o podatku akcyzowym). W ocenie organu pojazd był wyrobem akcyzowym wymienionym w poz. 59 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Organ wskazał również, że w przypadku importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodami osobowymi są pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób inne niż objęte pozycja HS 8702. Zdaniem organu za samochody podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym należało uznać pojazdy tego rodzaju, które zgodnie z klasyfikacją w układzie opowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN) powinny być klasyfikowane do pozycji HS 8703. Pozycja ta obejmuje samochody kempingowe - pojazdy do przewozu osób specjalnie wyposażone do zamieszkiwania z miejscami do spania, przygotowania posiłków, toaletami itd. Organ wskazał, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy potwierdzał, że sprowadzony przez skarżącą spółkę pojazd był pojazdem kampingowym przystosowanym do przewozu osób, wyposażonym w toaletę, miejsce do spania i przygotowywania posiłków. Organ, odnosząc się do kwestii rejestracji samochodu jako specjalnego - kempingowego, wskazał, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym obowiązujące w momencie nabycia przez skarżącą spornego pojazdu wyraźnie określały, iż spółka była zobowiązana do zapłaty akcyzy. Podkreślił, że przepisy podatkowe w zakresie akcyzy są przepisami autonomicznymi względem innych przepisów w tym również względem przepisów ustawy o ruchy drogowym. W ocenie organu pojazd należało uznać za specjalny tak jak uczyniono to podczas badania technicznego i rejestracji, co nie zmieniało faktu, iż klasyfikacji w celach podatkowych dokonuje się w oparciu o Nomenklaturę Scaloną zgodnie, z która analogiczny do spornego pojazd jest samochodem osobowym i wymiar należności podatkowych powinien zostać dokonany jak dla takiego pojazdu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty