Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2013 r., sygn. II OSK 1887/13
Dnia 21 listopada 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl /spr./ sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska sędzia del. WSA Sławomir Wojciechowski Protokolant starszy asystent sędziego Iwona Ścieszka po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Warmińsko-Mazurskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 14 maja 2013 r. sygn. akt II SA/Ol 196/13 na uchwałę Rady Miasta Ełku z dnia 29 stycznia 2008 r., nr XX/186/08 w przedmiocie uchwalenia Statutu Miasta Ełku 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Gminy Miasta Ełk kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 14 maja 2013 r., sygn. akt II SA/Ol 196/13 oddalił skargę Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miasta Ełku z dnia 29 stycznia 2008 r., nr XX/186/08 w przedmiocie uchwalenia Statutu Miasta Ełku.
W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że zaskarżoną uchwałę Rada Miasta Ełku podjęła na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm., dalej: u.s.g.).
W skardze na powyższą uchwałę Wojewoda Warmińsko - Mazurski wniósł o stwierdzenie nieważności § 42 ust. 1 pkt 5 załącznika uchwały, w którym Rada przyznała inicjatywę uchwałodawczą grupie osób stanowiącej co najmniej 1 % mieszkańców Ełku, posiadających czynne prawo wyborcze, obliczony na dzień 31 grudnia roku ubiegłego. Powyższy zapis, zdaniem Wojewody, w sposób istotny narusza prawo, gdyż uchwalony został bez podstawy prawnej. Powołując orzeczenia sądów administracyjnych organ nadzoru stwierdził, że rada gminy nie może w statucie określić, iż mieszkańcom wspólnoty samorządowej przysługiwać będzie inicjatywa uchwałodawcza. Rada gminy może regulować w statucie wszystkie zagadnienia ustrojowe gminy pod warunkiem jednak, że nie naruszają one przepisów ustaw, zasada ta - jak przyjęto w orzecznictwie sądów administracyjnych - wynika wprost z unormowań zawartych w art. 169 ust. 4 Konstytucji, zgodnie z którym ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego określają, w granicach ustaw, ich organy stanowiące. Użyte w tym przepisie pojecie "w granicach ustaw" oznacza, że swoboda rady w kształtowaniu ustroju gminy jest ograniczona i powoduje, że rada nie może przyznać mieszkańcom gminy uprawnień dalej idących niż uprawnienia wynikające z ustawy zwykłej. Skoro w przepisach Konstytucji RP oraz w ustawie o samorządzie gminnym brak jest unormowań przyznających mieszkańcom wspólnoty samorządowej prawa do przedstawienia pod obrady rady gminy projektów uchwał, to nie można przyjąć, że takie uprawnienie może być przyznane w statucie. Granice udziału mieszkańców wspólnoty samorządowej w sprawowaniu przez nich władzy, jak też podejmowanie rozstrzygnięć wyznacza Konstytucja oraz ustawa o samorządzie gminnym, zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 u.s.g.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty