18.10.2013

Wyrok NSA z dnia 18 października 2013 r., sygn. II OSK 1150/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie sędzia NSA Jolanta Rudnicka sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz /spr./ Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Granatowska po rozpoznaniu w dniu 18 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] S.A. [...] w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 9 lutego 2012 r. sygn. akt IV SA/Po 1051/11 w sprawie ze skargi [...] S.A. [...] w P. na decyzję Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania mineralizacji powierzchni pasów przeciwpożarowych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 lutego 2012 r., sygn. akt IV SA/Po 1051/11, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę [...] S.A. [...] w P. na decyzję Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu z dnia [...] sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania mineralizacji powierzchni pasów przeciwpożarowych.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Decyzją z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...] Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Czarnkowie w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzonych w dniu 10 maja 2011 r. nakazał [...]S.A. w P. - zarządcy infrastruktury kolejowej usytuowanej na terenie obszaru leśnego Nadleśnictwa [...] w ustalonym terminie do 10 lipca 2011 r., wykonanie mineralizacji pasów przeciwpożarowych na terenach leśnych w obszarze eksploatowanej linii kolejowej (wzdłuż linii kolejowej nr [...]) na odcinku [...].

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, iż w trakcie prowadzenia planowanych czynności kontrolno - rozpoznawczych stwierdzono brak mineralizacji pasów przeciwpożarowych przy eksploatowanej trasie kolejowej (wzdłuż linii kolejowej nr [...]) na odcinku [...]na obszarze oddziałów od [...] do [...]. Mając na uwadze fakt, że źródłem zagrożenia pożarowego dla obszarów leśnych położonych wzdłuż szlaków kolejowych jest ruch kolejowy, a w szczególności proces hamowania pociągu, stwierdzono iż wykonanie obowiązku zabezpieczenia obszarów leśnych pasami przeciwpożarowymi ma na celu ograniczenie zagrożenia pożarowego oraz możliwości rozprzestrzeniania się ewentualnego pożaru. W uzasadnieniu decyzji organ pierwszej instancji przywołał dwa pożary z 1992 r., które miały miejsce na terenie obszarów leśnych powiatu czarnkowsko - trzcianeckiego, w następstwie których na skutek nieprawidłowego procesu hamowania pociągu i jego składu uległo spaleniu 4980,5 ha.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp