02.10.2013

Wyrok NSA z dnia 2 października 2013 r., sygn. I OSK 823/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka (spr.) Sędziowie NSA Anna Lech del. NSA Roman Ciąglewicz Protokolant asystent sędziego Wojciech Latocha po rozpoznaniu w dniu 2 października 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. Spółki Akcyjnej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wa 1413/11 w sprawie ze skargi P. Spółki Akcyjnej w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie nabycia z mocy prawa własności nieruchomości przez gminę oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt I SA/Wa 1413/11) oddalił skargę P. S.A. w W. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie nabycia przez gminę nieruchomości z mocy prawa.

Powyższy wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Decyzją z dnia [...] września 2010 r. nr [...] Wojewoda M. stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. przez Gminę K. prawa własności nieruchomości, położonej w jednostce ewidencyjnej K., obręb B., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki nr [...] o pow. [...] ha, nr [...] o pow. [...] ha, nr [...] o pow. [...] ha, nr [...] o pow. [...] ha, nr [...] o pow. [...] ha, uregulowanej w księdze wieczystej Nr [...].

W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia organ wojewódzki wskazał, że opisana wyżej nieruchomość należała w dniu 27 maja 1990 r. do terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, stwierdzając jednocześnie, że nie ma żadnego dokumentu, który potwierdzałby przekazanie ww. nieruchomości w użytkowanie lub zarząd P.

Rozpatrując sprawę w trybie instancji odwoławczej, na skutek odwołania wniesionego przez P., Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [...] maja 2011 r. nr [...], utrzymała w mocy decyzję organu I instancji, potwierdzając, że odwołujący się nie posiadał rzeczowego tytułu prawnego do przedmiotowej nieruchomości, który uniemożliwiałby jej komunalizację z mocy samego prawa. Organ odwoławczy w szczególności wskazał, iż zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. Nr 22, poz. 99), państwowe jednostki organizacyjne uzyskiwały grunty państwowe w zarząd na podstawie decyzji terenowego organu administracji państwowej albo na podstawie zawartej, za zezwoleniem tego organu, umowy o przekazaniu nieruchomości między państwowymi jednostkami organizacyjnymi, bądź umowy o nabyciu nieruchomości. Żadne zaś przepisy powojenne, formułujące ogólne zasady dotyczące dysponowania mieniem, nie mogły tworzyć, po stronie P., konkretnie sformułowanego, w stosunku do geodezyjnie wyodrębnionej nieruchomości, ograniczonego prawa rzeczowego w postaci użytkowania, czy prawa zarządu. Tylko zaś tak sformułowane prawo mogło wyłączyć komunalizację z mocy prawa. Faktyczne jej objęcie i władanie nie tworzyło bowiem prawa zarządu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne