23.08.2013

Wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2013 r., sygn. II OSK 809/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska (spr) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędzia del.WSA Grzegorz Czerwiński Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Wielgosz po rozpoznaniu w dniu 23 sierpnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2011 r. sygn. akt VIII SA/Wa 763/11 w sprawie ze skargi J. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielania pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 14 grudnia 2011 r. (sygn. akt VIII SA/Wa 763/11) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. S. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2011 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.

Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.

Decyzją z dnia [...] lutego 2011 r. Wojewoda Mazowiecki, po rozpoznaniu wniosku J. S., odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Przysuskiego z dnia [...] grudnia 2008 r., wydanej dla A. i R. S., udzielającej pozwolenia na budowę i zatwierdzającej projekt budowlany budynku handlowo - usługowego na działce nr ewid. [...] i [...], położonej w P. przy ul. W. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że sprawa jest ponownie przedmiotem rozpoznania, po uchyleniu przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie VIII SA/Wa 199/10, na skutek skargi J. S., decyzji Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2010 r. i utrzymanej nią w mocy decyzji Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] lipca 2009 r., odmawiającej stwierdzenia nieważności opisanej na wstępie decyzji Starosty Przysuskiego. W wyroku tym Sąd stwierdził, że umieszczenie wykuszu na długości 1,2 m nad działką sąsiednią stanowiło przekroczenie linii zabudowy, zaś okoliczności istnienia w pozostałych budynkach balkonów nie można uznać za wystarczającą do odmówienia nieważności decyzji. Sąd wskazał na konieczność rozważenia przy ponownym rozpoznaniu sprawy przez organy administracji, poza przekroczeniem linii zabudowy również kwestii przekroczenia granicy działek. Wojewoda dokonał szczegółowej analizy przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji, wynikających z art. 156 § 1 k.p.a. i uznał, że żadna z nich nie zachodzi w sprawie. Organem właściwym instancyjnie, rzeczowo i miejscowo był Starosta Przysuski, decyzja została wydana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.; dalej: ustawa Prawo budowlane). Organ nie stwierdził również rażącego naruszenia prawa w zakresie - podnoszonego przez J. S. - naruszenia linii zabudowy poprzez zatwierdzenie projektu budynku z przekraczającymi tę linię wykuszami. Organ powołał się na pismo Dyrektora P. Służby Komunalnej, zgodnie z którym jednostka ta, działając z upoważnienia Burmistrza Gminy i Miasta P., wyraziła zgodę na realizację spornego zamierzenia inwestycyjnego, zgadzając się tym samym na zajęcie części nieruchomości - działki nr [...], będącej drogą publiczną, co zdaniem organu przesądza, iż nie doszło do bezprawnego naruszenia własności innej osoby.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne