Wyrok NSA z dnia 25 września 2013 r., sygn. I GSK 1217/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Cysek Sędzia NSA Janusz Zajda (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Protokolant Marcin Chojnacki po rozpoznaniu w dniu 25 września 2013 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. [...] "T." Spółki z o.o. w E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O. z dnia 30 marca 2011 r. sygn. akt I SA/Ol 155/11 w sprawie ze skargi P. [...] "T." Spółki z o.o. w E. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w O. z dnia [...] grudnia 2010 r. nr [...], nr [...], nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. [...] "T." Spółki z o.o. w E. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w O. 2000 (dwa tysiące) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w O. wyrokiem z 30 marca 2011 r., sygn. akt I SA/Ol 155/11 oddalił skargę P. [...] T. Sp. z o.o. w E. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w O. z [...] grudnia 2010 r., nr [...], nr [...] i nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące od października do grudnia 2005 r.
Sąd orzekał w następującym stanie sprawy:
Naczelnik Urzędu Celnego w O. przeprowadził w Spółce kontrolę podatkową, w zakresie wywiązywania się przez stronę w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. z obowiązków podatkowych w podatku akcyzowym przy zużyciu i sprzedaży oleju opałowego oraz oleju napędowego. Spółka sprzedawała olej opałowy z przeznaczeniem na cele grzewcze osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, jak też osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą i nieprowadzącym tego rodzaju działalności. Organ ustalił, iż w 2005 r. kontrolowana zawarła 6195 transakcji sprzedaży oleju opałowego, przy czym: w 2767 przypadkach nabywcami były podmioty prowadzące działalność gospodarczą, natomiast w 3428 przypadkach nabywcami były osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Uwzględniając zebrany w sprawie materiał dowodowy organ uznał, iż żadne z 3428 oświadczeń przyjętych przez stronę w 2005 r. od nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - nie zawierało pełnego zestawu wymaganych przepisami prawa obligatoryjnych danych, co dopiero dawało uprawnienie do zastosowania obniżonej stawki akcyzy wobec sprzedawanej partii oleju opałowego. Organ podkreślił przy tym, iż na podstawie zebranego materiału dowodowego nie udało się zidentyfikować 855 osób, których dane osobowe widniały w przyjętych od klientów na przestrzeni 2005 r. oświadczeniach o przeznaczeniu nabywanego oleju opałowego. W odniesieniu do października 2005 r. zastrzeżenia dotyczyły transakcji poświadczonych oświadczeniami przyjętymi od 62 różnych, hipotetycznych nabywców, do listopada 2005 r. zastrzeżenia dotyczyły transakcji poświadczonych oświadczeniami przyjętymi od 112 różnych, hipotetycznych nabywców; zaś w odniesieniu do grudnia 2005 r. zastrzeżenia dotyczyły transakcji poświadczonych oświadczeniami przyjętymi od 40 hipotetycznych nabywców.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty